Zvrat však nastal ve chvíli, kdy si jednu sobotu brzy ráno volala taxík na zpáteční cestu. Cena za stejnou trasu se vyšplhala na šest set korun, tedy o víc než polovinu. Trasa, kterou však řidič jel, je dlouhá téměř dvacet kilometrů a průměrná cena u karvinských taxislužeb vychází kolem pěti set korun.

První cesta do Havířova tak byla zřejmě dobrá vůle taxikáře, druhá byla možností si přivydělat. Pokud se vám stane, že si taxikář řekne o vysokou částku, která se vám nezdá, můžete se bránit, a to buď podáním stížnosti konkrétní taxislužbě, u které byl odvoz zprostředkován, na magistrát nebo na Českou obchodní inspekci.

Magistrát však má na přísné postihy krátké ruce a taxikáře řeší pouze po stránce licencí. „Řešíme pouze to, zda mají v autě platnou koncesní listinu, která vyžaduje zkoušky, jež zprostředkováváme my. Také zda tam má taxametr, jestli vydává cestujícím řádné doklady, nebo ověřujeme, zda je řidič k řízení taxi oprávněn a je u provozovatele skutečně zaměstnán a podobně," řekla mluvčí města Šárka Swiderová.

Česká obchodní inspekce je na tom podobně. Bohužel. „Podněty na taxislužby obecně přijímáme a řešíme, máme ale poměrně úzký akční rádius. V této oblasti jsme oprávněni kontrolovat pouze dvě věci," uvedl Mojmír Bezecný, ředitel ostravského inspektorátu.

První z nich je poskytování služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a druhá věc je informování v souladu s cenovými předpisy.

„Ceny, za něž jsou prodávány výrobky a poskytovány služby, jsou v drtivé většině ceny smluvní. Seznam přehnaných cen taxislužeb tedy Česká obchodní inspekce nemá a ani mít nemůže," dodal Bezecný.

Provozovatel taxislužby Komfort Roger Tout tvrdí, že si za to mnohdy mohou sami zákazníci. Taxikáře se zeptají, za kolik je odveze na dané místo, a poté už netrvají na zapnutí taxametru ani na vydání účtenky, která je důležitým dokladem v případě řešení sporů.

„Odmítne-li taxikář vydat klientovi účtenku, klient může taktéž odmítnout zaplatit. Vše se pak řádně prošetří," řekl Roger Tout. Na účtence je totiž uvedeno datum, ujetá trasa a rovněž jméno taxikáře.

„Méně seriózní taxislužby klienta při stížnosti odbudou. Serióznější taxislužby pak mají všechny údaje v počítači, takže se v případě potřeby může vše dohledat," dodal Tout. Rovněž uvedl, že ceny u různých firem mohou být rozdílné, neměly by se ale výrazně lišit.