Pan Petr si k bazénu, u kterého byla cedulka 1499 korun, přikoupil i další sadu pro čištění a vybírání nečistot z vody. „Platil jsem kartou, v první chvíli jsem potvrdil platbu a zadal PIN. Když jsem ale odcházel, zarazila mě částka, která se blížila 3 tisícovkám. U položky bazén pak byla cena o tisíc korun vyšší, než uváděla cedule v obchodě. Na informacích mi sdělili, že zapomněli cedulku se starou (tedy nižší akční cenou) odstranit. Pokud ale bazén budu chtít vrátit, že mi vyhoví. Po čtvrthodince čekání mi peníze vrátili a já jsem odešel z prodejny bohatší o zkušenost, že paragony už budu kontrolovat pokaždé,“ uvedl pan Petr.

Mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich na dotaz Deníku odpověděl, že pokud má obchodník u zboží uvedenou cenu v regále a jiná je zákazníkovi naúčtovaná u pokladny, pak je to porušení zákona o ochraně spotřebitele. „Zákazník má právo na cenu uvedenou v regálu. Pokud spotřebiteli cena uvedená u zboží v regálu nebyla správně naúčtována, u pokladny byla namarkovaná cena vyšší, je úplně jedno, jakou výmluvu obchodník má (že třeba brigádník to zkazil, nebo akce platí až zítra). Zákazník má nárok na tu cenu, která byla uvedena u zboží v regálu, a měl by na ní trvat. Má žádat pokladní o vrácení rozdílu v ceně a zboží si ponechat,“ vysvětlil mluvčí ČOI.

Jak dodal, nikdo totiž obchodníky nenutí neustále měnit ceny zboží. „Když to personálně nezvládají přeceňovat, je to jejich věc. Je-li někde tento problém pravidelně, lze na to upozornit Českou obchodní inspekci a podat podnět ke kontrole. To je věc, kterou pravidelně monitorujeme,“ doplnil Jiří Fröhlich.

Jak dodal, v prvním čtvrtletí roku 2018 provedla ČOI celkem 1620 kontrol zaměřených na nabídku zboží za akční ceny a zboží ze sezonních slev. Porušení právních předpisů zjistila v 723 případech, z toho ve 277 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje (například správné účtování cen).

Z aktuálních výsledků nové studie GfK Supermarket-Diskont Hypermarket 2018 vyplývá, že to, jaké položky a za jakou cenu jim byly u pokladny naúčtovány při nákupu potravin nebo základního nepotravinářského zboží, pravidelně kontroluje přes 70 procent obyvatel ČR. Jen 8 procent zákazníků uvádí, že účtenku nekontrolují nikdy.

„Účtenky za nákup potravin nejčastěji kontrolují lidé starší 60 let a lidé se základním vzděláním. Naopak nejméně účtenky kontrolují mladí zákazníci a vysokoškoláci,“ upřesnil vedoucí týmu GfK pro výzkum obchodu Zdeněk Skála.