Na druhé straně objednatelé, tedy města, mohou být spokojeni, protože teplé počasí ušetřilo městským pokladnám peníze, které mohou být využity jinde. Žádné vyčíslení úspor ale zatím není možné. Rozpočet na zimní údržbu totiž bývá na celý rok, takže pokud listopad a prosinec přinesou přívaly sněhu, ušetřeno ve finále nemusí být vůbec nic.

„Teď víme, že jsme část financí určených na zimní údržbu ušetřili, takže máme dohodu s městem, že za tuto ušetřenou částku nám dodá jiné objednávky, na které jinak není v rozpočtu tolik místa," říká ředitel havířovských technických služeb Ludvík Martinek a dodává, že se ve většině případů opraví chodníky.

Bohumín stála letošní zima 1,6 milionu korun. S mírnějším průběhem tady vzhledem k předchozím letům počítali.

„Město BM servisu platí paušálně, paušál se vypočítává ze skutečných nákladů předchozích sedmi let, takže letošní úsporu využijeme jako rezervu pro příští období, kdy bychom paušál překročili," vysvětluje ředitel BM servisu Marek Pieklo.

Ušetřené peníze se budou hodit, průběh letošní zimy, tedy přechodové teploty z denních plusových do nočních minusových se zatékáním vody, jsou noční můrou všech správců komunikací. Zamrzlá voda devastuje komunikace a tvoří se enormní počty výtluků.

Když nepluhují, uklízí město

Silničáři ale rozhodně neseděli s nohama na stole, respektive na volantu zaparkovaného pluhu.

„Zimní údržba je jen doplňkovou částí pracovních náplní zaměstnanců. Pokud je tedy zima slabá, jsou využíváni na jiných úsecích. Zejména na separaci odpadů či údržbě ploch zeleně, kdy uklízí odpadky, provádějí ořezy nebo kácení," vysvětluje ředitel orlovské SMO Jaroslav Vaněk.

A co pracovníky technických služeb letos nejvíce potrápilo? „Mrznoucí déšť, ten je vždy nepříjemný a špatně se s ním bojuje," říká Zbyněk Gajdacz, ředitel Technických služeb Karviná.

Letošní zima je zvláštní tím, že přes den vystoupaly teploty nad bod mrazu, a v noci klesají pod nulu a namrzají komunikace. Navíc namrzají třeba jen v některých místech.

Podle lidí, kteří zajišťují pořádek na městských komunikacích, se i přes zprávy o historicky nejteplejším zimním období nyní prodlužuje doba, po kterou v nočních hodinách klesají teploty pod bod mrazu. Pak přijde vpád studeného vzduchu a najednou je po ránu nasněženo.

A podobné by to podle dlouhodobé předpovědi mohlo být i v dalším týdnu. Silničáři proto budou v pohotovosti až do konce dubna. Už teď je ale čekají klasické práce po zimě, odstranění posypu, čištění komunikací a chodníků i opravy zmíněných výtluků.