Přesně tři týdny od chvíle, kdy společnost Lumius skončila na trhu s energiemi, oznámila radnice Ostravy, že společnost se sídlem ve Sviadnově u Frýdku-Místku patřila mezi významné dodavatele pro statutární město či jeho obvody.

„Dotklo se to i pětadvaceti z celkového počtu sto pětapadesáti městských organizací,“ řekla mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná.

Letecká opravna JOB AIR Technic v Mošnově.
V Ostravě se pustí do údržby Boeingů, modely 737 MAX po problémech opět v akci

Ten potvrdil, že nárůsty nákladů na elektřinu vyšplhaly na desítky milionů korun. Lumius jako operátor trhu skončil 11. ledna a hned 12. přebrala roli ČEZ Distribuce jako „dodavatel poslední instance“ a samozřejmě i s vyššími cenami.

Ostravská radnice neupřesnila, na koho to konkrétně dopadlo – k jejím organizacím však patří mj. městská nemocnice, krematorium, technické služby, Ostravské komunikace, Vítkovice Aréna či zoo.

„Také ostravská zoo se momentálně potýká s krachem dodavatele elektrické energie, proto zavedla různorodá úsporná opatření – při vytápění, svícení, ale i při nákupech. S ohledem na situaci jsme se rozhodli, že v únoru ponecháme otevírací dobu stejnou jako v lednu – tedy od 9 do 16 hodin," uvedla mluvčí ostravské zoo Šárka Nováková s tím, že jelikož únorová návštěvnost bývá opravdu minimální, mělo by se to dotknout jen malého počtu návštěvníků.

Místecká ulice, hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Ilustrační foto.
Nové sčítání dopravy, toto jsou nejvytíženější silnice v Ostravě, jezdíte tudy?

„Na druhé straně letošní leden byla návštěvnost rekordní, nikdy dříve se v lednu nepřehoupla přes deset tisíc návštěvníků, přičemž letos jich bylo přes dvanáct tisíc. Doufáme však, že lidé toto naše rozhodnutí pochopí," věří Nováková.

Komplikace je to také pro Ostravské komunikace, které však slibují, že občané nic nepoznají. „Určitě se nechystáme omezovat provoz pouličního osvětlení, byť to pro společnost samozřejmě bude znamenat zvýšené náklady," řekla Deníku mluvčí Ostravských komunikací Eva Kijonková, podle níž se komplikace projeví zejména ve vyšší administrativní zátěži.

„S dodavatelem poslední instance komunikujeme o stovkách odběrných míst, zatímco když jsme to měli pod globální smlouvou vysoutěženo městem, bylo to pro nás administrativně jednodušší," uvedla Kijonková, podle níž se notně vyšší výdaje za elektřinu nedotknou ani jiné sféry působnosti Ostravských komunikací. Čím dříve však město vysoutěží nového dodavatele, tím lépe. Za megawatthodinu elektřiny totiž podnik nyní bude platit skoro šestkrát více, skoro osm tisíc korun.

Místecká ulice, hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem. Ilustrační foto.
Nové sčítání dopravy, toto jsou nejvytíženější silnice v Ostravě, jezdíte tudy?

„Během minulého týdne probíhalo jednací řízení bez uveřejnění k získání spolehlivého náhradního dodavatele na přechodné období do 30. června tohoto roku. Neobdrželi jsme ale žádnou přijatelnou nabídku,“ uvedl k věci náměstek ostravského primátora Radim Babinec. 

Město proto přichystalo nové řízení, tentokrát na období do konce roku 2023 (vypíše ho asi 15. února a doufá, že bude větší zájem).

Kolik budou ostravské městské organizace za elektřinu platit, jak Pokorná upozornila, závisí i na tom, kdy a za jakých podmínek se podaří vysoutěžit nového dodavatele.

Techniku využitou při pátrání v Orlické přehradě dnes HBZS vystavuje na akcích pro veřejnost.
Sudy z Orlíku vytáhli báňští záchranáři z Ostravy. Takto vzpomínají na nález těl

„Ostrava je připravena tyto zvýšené náklady pokrýt ze své rozpočtové rezervy a počítá také s tím, že dotčené instituce přijmou úsporná opatření,“ poznamenala.

Společnost Lumius (energetika nebyla zdaleka jedinou oblastí jejího podnikání) patřila k menším distributorům s asi 1500 klienty a 5500 odběrnými místy. Operátor trhu s energiemi ji vymazal ze systému na vlastní žádost.

„K ukončení prodeje elektřiny a plynu nás přinutila bezprecedentní situace na velkoobchodních trzích,“ sdělil jednatel Pavel Miklas. Firma nezvládla nároky na financování obchodování.