Ve slevách či výprodejích u nás nakupuje více než polovina (54 procent) obyvatel České republiky. Vyplynulo to z rozsáhlého průzkumu zaměřeného na hospodaření s financemi, který uskutečnila společnost KRUK.

Podle mluvčí zmíněné společnosti Markéty Kolářové lze z odpovědí respondentů zjistit i to, že slevové akce vyhledávají zejména lidé ve středním věku 35 až 55 let. Starší lidé ve věkové skupině 45 až 65 let nakupují ve slevových akcích výrazně méně.

„Překvapivé není ani to, že většinu (60 procent) nakupujících ve slevách tvoří nezaměstnaní. Průzkum naznačil, že rozdílné jsou nákupní zvyklosti obyvatel různých regionů. Ve výprodejích nakupují nejvíce Východočeši, nejméně pak obyvatelé jižních Čech. Jen minimální jsou rozdíly mezi respondenty s různou úrovní dokončeného vzdělání a finanční gramotnosti,“ uvedla mluvčí KRUK.

Další údaj, který průzkum přinesl, se týká nakupování v hypermarketech a na tržnicích. Nejméně v nich nakupují Jihočeši a obyvatelé Prahy, nejvíce pak obyvatelé severní Moravy a Slezska.

„Volba místa k nakupování souvisí s životním stylem, bydlištěm i ekonomickou situací. V hypermarketech a na tržnicích přitom nakupují nejvíce respondenti, kteří svoji finanční gramotnost hodnotí jako základní či vyšší,“ doplnila Markéta Kolářová.

Mluvčí společnosti Kaufland Česká republika Renata Maierl potvrzuje, že český zákazník je o cenách velmi dobře informován. „Na základě informovanosti je i dlouhodobě orientován na výhodnou prodejní cenu, obzvlášť to platí u potravin. Podíl zboží, které zákazníci nakupují v akčních nabídkách, se stále pohybuje kolem 50 procent,“ dodala Renata Maierl.

Lidl podle své mluvčí Zuzany Holé nabízí slevové akce zákazníkům průběžně po celý rok.

„Nejedná se však o zásadní princip našeho prodeje. Tím jsou naše tematické týdny a časově omezená nabídka zboží, které není součástí stálého sortimentu. Můžeme však potvrdit, že v případě slevy výrobku je o něj vyšší zájem. Tímto se také řídíme při plánování dodávek do prodejen a množství potenciálně nejprodávanějších výrobků adekvátně navyšujeme,“ odpověděla mluvčí Lidlu.

Největší zájem bývá podle ní zpravidla o zboží každodenní potřeby, to znamená o základní potraviny a drogistické výrobky.

JAK PŘI NÁKUPECH UŠETŘIT? Při plánování nákupů ve slevách či výprodejích je třeba počítat i s náklady na cestu. Určitě vám také pomůže, když si pečlivě připravíte nákupní seznam a rozpočet na konkrétní nákup.

„Při nákupech se snažím hlídat. Občas má totiž člověk pocit, že když je ve slevě, nakoupí i zboží, které nepotřebuje. Pak mu leží v ledničce či špajzu zbytečně, v tom horším případě se zkazí,“ přidala svou zkušenost důchodkyně Anna Liberdová.

„Po smrti manžela mi dost dlouho trvalo, než jsem si zvykla, že má spotřeba je výrazně nižší. Takže jsem místo kilogramového balení rajčat či broskví, začala dávat do košíku třeba jen dva či tři kousky ovoce či zeleniny. To samé platí i o dalších potravinách, které se rychle zkazí. Do obchodu tak chodím častěji, ale už nic nevyhazuju,“ upozornila Zdeňka Novotná.