Poprvé se o tomto počinu konstruktéra Václava Laurina a dalších zaměstnanců továrny v Mlaadé Boleslavi veřejnost dozvěděla 18. listopadu 1899, kdy byl v pražských Bubnech představen motocykl značky Laurin&Klement. Dosud tato mladoboleslavská firma vyráběla jízdní kola.

Do rámu jednoho takového bicyklu značky Slavia byl namontován jednoválcový čtyřtaktní vzduchem chlazený motor se zdvihovým objemem 184 cm3. Jeho výkon lehce přesahoval hranici jedné koňské síly. Jeden z nich, s pořadovým číslem 16 se dochoval do současnosti a můžete ho vidět v naší fotogalerii. V této souvislosti se traduje zajímavá historka: Při konstruování chybělo magnetoelektrické zapalování. Na světě byl tehdy jeden jediný výrobce – Robert Bosch ze Stuttgartu, který požadoval osmdesát marek za jeden kus. Když ani po obsáhlé korespondenci nechtěl slevit, vymysleli v Mladé Boleslavi zapalování vlastní konstrukce, které bylo lehčí, levnější a spolehlivější.

Brzy potom následovala éra, během níž si motory z Mladé Boleslavi začaly připisovat jedno světové prvenství za druhým. Zde jsou:

Rok 1902: Do motocyklu je poprvé na světě zabudován dvouválcový motor. Měl zdvihový objem 615 cm3 a poskytoval výkon čtyř koní. Právě na motocyklu Laurin&Klement poháněném tímto typem motoru se Václav Vondřich stal v roce 1905 stal ve Francii mistrem světa.

První motocyklový čtyřválec

Rok 1904: Laurin a Klement představili motocykl se čtyřválcovým motorem, což byl další světový primát. Agregát vznikl spojením čtyř jednoválců, čímž se dosáhlo objemu 570 cm3 a maximálního výkonu pěti koní.

1907: Firma Laurin&Klement vyrobila automobilový řadový osmiválcový motor s označením FF. Vznikl spojením dvou čtyřválců a měl zdvihový objem 4877 cm3. Byl schopen vyvinout výkon až 45 koňských sil. “Možná se na mě historii budou zlobit, ale já tvrdím, že šlo o celosvětové prvenství, byť se o tento titul přetahujeme s dnes již dávno zaniklou americkou značkou Hewitt Motor Company. Tehdy se totiž v odstupu několika týdnů představily dva motory stejného typu,” vysvětluje současný šéf vývoje motorů ve Škodě Auto Martin Hrdlička. Vůz Laurin&Klement FF s karosérií Roi des Belges se na podzim roku 1907 představil na pařížském autosalonu.

Další milníky motorové historie Škody:

1905: Vůbec prvním automobilovým motorem zabudovaným do Voiturete A se stal v roce 1905 kapalinou chlazený dvouválec se zdvihovým obemem 1005 cm3. Poskytoval výkon 7 koňských sil.

1924: Firma Laurin& Klement zakoupila lincenci na letecký motor Lorraine-Dietrich. Šlo o třířadový dvanáctiválec s uspořádáním do W, který měl objem 24,4 litru. Dosahoval výkonu 450 koní. I v současnosti je to největší a nejvýkonnější motor, který kdy v Mladé Boleslavi vznikal.

1964: Pro motor do Škody 1000 MB se začala při výrobě bloku válců využívat metoda tlakového lití hliníku do ocelové formy. Licenci pak od Škody koupil Renault.