Obchodníci to vysvětlují tím, že díky teplému počasí v únoru a březnu už byly urychleny také jarní výprodeje. Časný začátek výprodejů prosazují obchodníci také proto, že počátkem července hodně lidí začíná odjíždět na dovolenou, větší města se vylidňují a zákazníků výrazně ubývá. To trvá až do konce prázdnin. Výprodeje už zahájilo například Tesco, které nabízí se slevou až pětadvacet procent sortiment z oblasti letních sportů, vybavení na zahradu, venkovních hraček, vybavení pro grilování a camping. U textilu mají slevy podle mluvčí Teska Jany Matouškové dosahovat až sedmdesát procent. Slevy mají pokračovat až do poloviny září. Výprodeje zahájili i další obchodníci.

Jde například o obchodní řetězec Interspar, Gigasport i řadu dalších obchodních řetězců i menších obchodníků. Hypermarkety Hypernova zahájí letní slevy na začátku července. Ceny sezonního zboží klesnou v rozmezí od třiceti do sedmdesáti procent. Marcela Reichelová z ostravské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že pro sezonní výprodeje, při nichž prodávající neupozorní kupujícího na žádnou vadu prodávaného zboží, se vztahuje běžná záruční doba. „To platí zejména pro sezonní výprodeje, při nichž prodávající neupozorní kupujícího na žádnou vadu prodávaného zboží,“ vysvětlila koordinátorka ostravského centra Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.

 

Zeptali jsme se: jaký je rozdíl mezi slevou a sezonním výprodejem?

Je třeba rozlišovat mezi slevami poskytovanými z důvodů nejrůznějších sezonních výprodejů, kdy je prodáváno naprosto bezvadné zboží, a slevami poskytovanými z důvodů vad zboží. Zboží s vadami je takové, které nebrání, aby bylo užíváno k určenému účelu. Toto zboží je přitom prodávající povinen prodávat za nižší ceny, než je obvyklá cena bezvadného zboží, a mělo by být prodáváno odděleně. Často se v praxi setkáváme s tím, že prodejci odmítají přijímat reklamace zboží, které je prodáváno za nižší cenu. Argumentují často tvrzením, že na zlevněné zboží se záruka neposkytuje a že kupující při nákupu za nižší cenu musí automaticky s touto nevýhodou počítat. Přitom ale platí, že se záruka nevztahuje jen na ty vady, pro které byla sjednána nižší cena.

Z toho vyplývá, že prodávající má povinnost upozornit kupujícího na skutečnost, že prodávaná věc má vadu, upřesnit také, o jakou vadu jde, není-li to zřejmé už z povahy prodeje. Pokud prodávající zřetelně upozorní kupujícího na to, že zlevněné zboží má určitou vadu, na tuto vadu se jeho odpovědnost nevztahuje. Je tedy možné shrnout, že při prodeji zboží za nižší cenu prodávající odpovídá za vady zcela běžným způsobem, jako je tomu při prodeji za plnou cenu, a to včetně řádné záruční odpovědnosti. To platí zejména pro sezonní výprodeje, při nichž prodávající neupozorní kupujícího na žádnou vadu prodávaného zboží. Záruční doba spotřebního zboží je dvouletá a kupující se může domáhat reklamace jakékoli vady či rozporu s kupní smlouvou. Argument prodávajícího, že výrobek byl prodáván za sníženou cenu, sám o sobě nemůže obstát.

Marcela Reichelová, koordinátorka ostravské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů České republiky