Premiér Bohuslav Sobotka v reakci na vyhlášení úpadku OKD uvedl, že vláda je připravena s insolvenčním správcem jednat a že nejdůležitější je nyní udržet společnost v provozu. Vláda se bude situací OKD zabývat na svém nejbližším zasedání ve středu. Ministr průmyslu Jan Mládek řekl, že reference na insolvenčního správce Leeho Loudu jsou poměrně dobré a že se s ním bude snažit co nejdříve osobně poznat.

Insolvenční řízení může skončit reorganizací či konkurzem. Při konkurzu je zpeněžen veškerý majetek dlužníka a výtěžek si následně rozdělí věřitelé. V případě reorganizace, kterou navrhuje vedení OKD, společnost nadále funguje podle reorganizačního plánu, který schvaluje věřitelský výbor i soud.

Moravskoslezský hejtman Miroslav Novák (ČSSD) a vládní zmocněnec Jiří Cineciala se shodli, že pro region je nejdůležitější, aby se v OKD dál těžilo v co největším možném rozsahu.

„Důležité je zabezpečit financování těžby tak, aby se potom v rámci těch dalších kroků, které nechci předjímat, vybralo co nejlepší řešení, které zabezpečí, že těžba bude pokračovat i po insolvenci nebo po celém tom martyriu všech řízení," řekl hejtman Novák.

Jiří Cienciala podle svých slov doufá, že soud měl při výběru insolvenčního správce „šťastnou ruku" a že správce bude brát ohled na sociální aspekty a bezpečnostní rizika, která jsou s OKD spojena. „Pro region je nejdůležitější, aby se udržela těžba v co největším možném rozsahu," dodal Cienciala.

Ministr průmyslu Jan Mládek řekl, že hlavním věřitelem OKD je podle všeho skupina Ad Hoc Group (AHG). Té patří od února společnost New World Resources (NWR), jež je majitelem OKD. Mládek řekl, že podle předběžných informací z celkového dluhu OKD má AHG 13 miliard korun pohledávek a pravděpodobně bude mít dominantní postavení ve věřitelském výboru. Předseda představenstva a generální ředitel OKD Dale Ekmark řekl už minulý týden, že 13 miliard korun jsou závazky v rámci skupiny.

Mezi věřiteli OKD, kteří mají u firmy pohledávky z běžných obchodních závazků, má největší pohledávky dopravní a logistická skupina Advanced World Transport (AWT). Dvě firmy z této skupiny, Advanced World Transport a AWT Coal Logistics, už u soudu přihlásily pohledávky, které dohromady přesahují 260 milionů korun. Na přihlášení pohledávek mají věřitelé firmy dva měsíce.