V tamní průmyslové zóně chce vybudovat dvě linky na výrobu akumulátorů s 3D prostorovými elektrodami na bázi lithiových nanomateriálů a také novou halu určenou pro další vývoj. „Výrobu, v níž by mělo pracovat po plném náběhu výroby až 250 lidí, bychom chtěli zahájit v příštím roce, říkají spolumajitelé společnosti HE3DA Vladimír Jirka a Radomír Prus.

Projekt vychází z celosvětově registrovaného patentu vynálezce Jana Procházky, který je prezidentem firmy. Baterie díky využití nanomateriálů dokážou energii uchovávat dlouhodobě bez větších ztrát, a navíc jsou podstatně menší než současné lithium-iontové baterie. Cílem závodu vznikajícího v průmyslovém areálu po bývalém černouhelném Dole František je uvést baterie nové generace na trh. V prosinci už firma spustila menší linku v pražských Letňanech.

Společnost HE3DA nyní jedná se zhruba 200 investory, kteří mají zájem se na financování projektu MES podílet. „Potřeba baterií dnes několikanásobně převyšuje světové výrobní kapacity. Proto jsme se rozhodli uvést projekt MES do praxe," řekl Jirka.

Například akcionáři z oboru baterií by si vstupem do projektu vlastně alokovali část výrobní kapacity závodu.

„Projekční práce už jsou v chodu. Instalace technologií začne ke konci roku. Někdy do konce první poloviny roku 2018 budou linky nainstalované, potom v druhé polovině roku bude probíhat testování a ke konci 2018 by se měla rozběhnout vlastní výroba," popsal Jirka.

V Horní Suché vzniknou dvě výrobní linky o roční výrobní kapacitě jeden gigawatt. První linka bude sloužit pro výrobu půltunových padesátikilowattových baterií určených pro těžkou energetiku, zejména jako základní baterie vysokokapacitních uložišť.

Akumulátory firmy HE3DA budou určeny hlavně na export. Alternativy, jak je využít, jsou ale podle Pruse i v Česku, které nepatří mezi země s nejlepšími slunečními podmínkami.

„Třeba klasický plynový kotel bude mít malou turbínku, která vyrobí nadbytečnou energii z odpadního tepla. Tu energii si ukládáte do baterky, dům jede z té baterky a z klasické elektrické sítě už si dobíráte jenom to, co potřebujete navíc," popsal.

V nové technologii vidí zakladatelé společnosti HE3DA budoucnost světové energetiky. "Největší přidaná hodnota našich baterií je, že jsou schopny ze 100 procent načerpané energie vydat nějakých 97 procent zpět uživateli, čili ta ztrátovost je velice nízká. Dokážou velice efektivně pracovat v dvanáctihodinových cyklech, což znamená, že během dne, kdy aktivita slunce je největší, naakumulujete energii do baterie a v době, kdy slunce nesvítí, ji čerpáte a používáte pro napájení, čeho potřebujete," vysvětlil Jirka. Lze takto podle něj také stabilizovat napětí, které jde do distribuční sítě a které se jinak potýká s výkyvy.

Podle zakladatelů firmy najdou baterie HE3DA velké využití i v automobilovém průmyslu. Jedním z důvodů je, že na rozdíl od aktuálně používaných baterií jsou nehořlavé, a tedy bezpečnější. Také oproti současným autům bude potřeba podstatně méně monočlánků. "Máme to vymyšlené tak, že by se v budoucnu ty baterky přímo lisovaly do podvozků. Pak se zalisuje vrchní deska, zalepí a na vrchu budou jenom vývody, které propojíte a doplníte elektrolytem," popsal Prus. Životnost baterií v autě by podle něj byla minimálně deset let.