Podle onchodníků lidé nejvíce nakupovali hračky, elektroniku či oblečení. Kromě vánočních dárku je velká poptávka po vánočních dekoracích a potravinách, včetně potřeb na pečení cukroví.
Prodeje rostou i přes pokračující inflaci, která podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v říjnu činila 15,1 procenta.
Stříbrný adventní víkend
"Vánoční přípravy nabírají na obrátkách," řekla k prodejům o stříbrné neděli mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Tento adventní víkend zákazníci podle ní pořizovali hlavně sváteční dekorace.
Zaplněné parkoviště u hypermarketu Globus a obchodního centra Géčko třetí adventní víkend v Ostravě, sobota 10. prosince 2022.
Z dárků pro děti dominovalo elektro jako tablety či designová sluchátka a také lego, u dospělých například fleecová pyžama, termoponožky, ložní prádlo z mikroplyše nebo značkové oblečení či obuv.
Z potravin byla podle Turnovské velká poptávka po uzeném mase, svátečních uzeninách a klobásách a po vánočních máslových těstech na pečení, cukroví a vánočkách.
On-line prodeje
Prodeje byly vyšší také v on-line obchodech, potvrdila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. "Na návštěvnosti našeho webu vidíme, že do Vánoc zbývá skutečně už pár dnů a do nákupu dárků se pustili i zákazníci, kteří přípravy nechávají na poslední chvíli," uvedla.
Podle ní třetí adventní víkend ukázal, že Češi jsou při výběru dárků spíše konzervativní a sázejí na osvědčené klasiky.

Dominovaly tak hračky v čele se stavebnicemi lego, dále mobilní telefony a televize, které následovaly vysavače a notebooky. Roste zájem o přenosnou elektroniku a bezdrátová sluchátka.
Zvyšoval se prodej vánočních dekorací a osvětlení,nejprodávanější jsou klasické kouličky v jednobarevných sadách a vánoční řetězy. Podle mluvčí se projevuje, že čím dál více Čechů zdobí vánoční stromeček už před svátky a nečeká až na Štědrý den.
Nejvíce láká "vánoční" zboží
Ikea zaznamenala o víkendu nejvyšší adventní návštěvnost svých čtyř tuzemských obchodních domů, v sobotu je navštívilo téměř 39.000 lidí. Celkové tržby jsou podle mluvčího Petra Šaška v tomto víkendu asi o deset procent vyšší než ve stejném období loni.
"Největší zájem přetrvává o sezónní sortiment, jako jsou vánoční dekorace, osvětlení či svíčky a dále i švédské potraviny. U těch dokonce registrujeme v tomto období meziroční nárůst prodejů téměř o 20 procent. Stále stoupá také zájem o vánoční stromky. Z běžného sortimentu se nejvíce prodávají kuchyně," dodal Šašek

Počet zákazníků roste i v obchodních centrech. Ve Freeport Fashion Outlet v Hatích u Znojma nedaleko hranic s Rakouskem se podle předběžných odhadů meziročně zvýšil počet zákazníků i tržby o 20 procent, lidé zde tak nakupovali podobně jako v roce 2019 před vypuknutím covidové pandemie.
"Podle statistik ČSÚ lidé na módě začínají poměrně výrazně šetřit, my se na módu zaměřujeme, ale naštěstí se tento trend u nás příliš neprojevuje. Pravděpodobně to souvisí s tím, že prodáváme starší kolekce za nižší ceny. U mnoha druhů zboží, jako je třeba oblečení na sport, zákazníci rádi ušetří a zjevně neřeší, zda mají ten nejaktuálnější model,“ okomentoval zájem zákazníků ředitel centra Jan Procházka.