„Proto bychom si už při nákupech měli v prodejně vyjasnit, zda a za jakých podmínek prodávající přijímá dárky zpět nebo nám je vymění,“ upozorňuje na internetových stránkách SOS mluvčí Ivana Picková a dodává: „Jasné je to jen v internetových obchodech, které téměř u všech druhů zboží musejí umožnit jeho vrácení do čtrnácti dnů.“

Podle koordinátorky ostravské poradny SOS Marcely Reichelové někteří zákazníci mají ještě z minulých let zažito, že obchodník musí umožnit vrácení nevhodného vánočního dárku, či jeho výměnu za jiné zboží. „Pokud ale nedojde k porušení kupní smlouvy, tak spotřebitel žádný takový nárok nemá,“ zdůraznila Reichelová.

Mluvčí Teska Jana Matoušková na dotaz ale uvedla, že v tomto obchodním řetězci umožní vrátit například nevhodně nakoupený dárek. „Lidem vrátíme peníze, pokud přinesou účtenku, zboží samozřejmě nesmí být poškozené, používané či jinak opotřebované. Takovou možnost nabízíme nejen u vánočních dárků, ale i v průběhu celého roku,“ řekla Matoušková. Podle ní není lhůta pro takové vrácení zboží nijak časově omezena.

U menších obchodníků by se ale lidé měli na případné možnosti výměny raději domluvit předem. Prodejci sice většinou umožní například výměnu, pokud je zboží nepoškozené, vrácení peněz ale samozřejmostí zdaleka není. SOS na internetových stránkách také upozorňuje, že také internetoví a další obchodníci například nepřijímají zpět DVD, CD, počítačové hry, u kterých už byl porušen originální obal.