Značka vsadila na tradiční řemeslo, plánuje vstup na evropské trhy a nebrání se rozšířit své dodavatele o řemeslné výrobce z dalších států či kontinentů.

Nic z toho by se však nestalo, kdyby v sobě Lukáš neobjevil v osmnácti letech vášeň pro cestování. „Motivovala mě touha zažít dobrodružství. Má první cesta vedla stopem do Íránu a dobrodružná byla, jen poněkud jinak, než jsem si představoval,” směje se mladý podnikatel, kterého v daleké zemi okradli a z nedorozumění zadrželi v místním vězení.

„Neodradilo mě to, naopak jsem se pro cestování nadchl a hned po maturitě jsem vyrazil na další cestu,” vzpomíná cestovatel.

Tři měsíce strávil Lukáš v horské vesnici v Nepálu jako dobrovolník. „Měl jsem místní školáky učit angličtinu. Pro zdejší děti je jazyk cestou k lepšímu životu, mnohé proto uměly anglicky snad lépe než já, tak jsem jim vyprávěl o Evropě a Česku, učil je česky. V horách Nepálu pak denně znělo přes pole: „Ahoj Lukáši! Jak se máš?” vzpomíná se smíchem cestovatel.

Další měsíce strávil mladík cestami po Indii. „V pouštním městečku Jaisalmer mě zaujal krámek s batohy. Jeden se mi velmi líbil, byl to však neprodejný výstavní kus. Prodejce mi řekl, že pokud chci, do večera mi takový ušije. Čekal jsem, fascinovaně sledoval jeho práci a s batohem jsem si odvezl i kontakt na řemeslníka Dennise, který se později stal, a dodnes je, mým obchodním partnerem a dodavatelem v Indii.”

Co spojuje Bagind a Vasky?

Lukáš postupně rozvíjel vlastní cestovatelský projekt. „Psal jsem blog, pořádal přednášky, sledovalo mě čím dál více lidí a jako cestovatele mne v té době oslovili ze značky Vasky. Chtěli, abych cestoval s jejich botami. S Vaškem Staňkem, zakladatelem Vasek, jsem se nakonec podělil o nápad obchodovat s ručně šitým koženým sortimentem z Indie a společně jsme založili Bagind.”

Po pěti letech fungování má Bagind specifickou firemní kulturu, kamenné prodejny v šesti českých městech, e-shopy v Česku i na Slovensku a prostřednictvím market places plánuje vstup na německý trh. Mladá společnost se také aktivně věnuje nadační činnosti.

„Společně s neziskovou organizací MOST Pro Tibet podporujeme vzdělávání dětí z tibetských menšin žijících v indickém exilu. V roce 2021 se nám podařilo částkou 274 tisíc korun zaopatřit nákup školních pomůcek pro 750 tibetských dětí na celý rok. Momentálně zvažujeme, kam nadační činnost nejlépe směřovat. Chceme být tam, kde je to důležité, ne dělat něco jen proto, aby se něco dělalo. Zřejmě půjdeme cestou vlastní nadace, jež bude působit tam, odkud pocházejí naši dodavatelé, tedy v Indii a Kolumbii.”

Bagind chce zůstat férovou značkou

Koncept založený na tradičních řemeslných výrobcích chtějí majitelé zachovat. „Vyrábíme z pravé kozí kůže, ta je vedlejším produktem masného průmyslu a zpracováním najde smysluplné využití. Návrhy výrobků vznikají v České republice, ale do procesu tradiční výroby nijak nezasahujeme, necháváme to na výrobcích.”

Také spolupráce Bagind s kolumbijskými řemeslníky vznikla při jedné z Lukášových cest, a protože se cestování chce věnovat i nadále, kdo ví, jaké výrobky se stanou součástí nabídky značky Bagind v budoucnu.

„Rozšíření se rozhodně nebráníme a pokud to bude v souladu s naším konceptem, mile rádi přizveme ke spolupráci výrobce z dalších států či kontinentů,” uzavírá ostravský podnikatel.