Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) informoval o novém úspěchu. Průzkumné vozítko (rover) Perseverance na Marsu u západního okraje kráteru Jezero pořídilo snímky prachového víru. Na základě údajů ze záběrů vědci určili, že tento takzvaný prachový ďábel se nacházel asi čtyři kilometry od roveru a v průměru měl zhruba šedesát metrů.

Přestože kamery zachytily pouze spodní část víru o výšce 118 metrů, expertům to stačilo k odhadnutí jeho celkové výšky. „Nevidíme jeho vrchol, ale stín, který vrhá, nám dává dobrou představu,“ vysvětlil v tiskové zprávě NASA planetární vědec Mark Lemmon z Institutu kosmických věd v americkém Boulderu, který je rovněž členem týmu Perserverance.

Záběr prachového víru na Marsu:

| Video: Youtube

Prachový ďábel také měl podle odborníků na výšku asi dva kilometry. Dále pak vypočítali, že se pohyboval od východu k západu rychlostí asi devatenáct kilometrů za hodinu.

Výzkum atmosféry

Prachové víry na Marsu se vytvářejí podobně jako krátkodobé vichřice na Zemi. Vzniknou, když kapsy horkého vzduchu v blízkosti povrchu rychle stoupají chladnějším vzduchem. Dle vědců jde v tamní atmosféře o běžný jev, který je díky nízkému tlaku větší než jeho příbuzní na Zemi.

Vyskytuje se po celé rudé planetě a je jedním z mechanismů zodpovědných za pohyb prachu. Ten obstarávají v daleko větším měřítku také prachové bouře, které mohou obsáhnout celý Mars.

Ačkoliv už vědí, že jsou víry nejviditelnější na jaře a v létě, vědci zatím nedokážou předpovědět, kdy se objeví na konkrétním místě. I proto vozítko Perseverance pravidelně monitoruje oblasti ve všech směrech, aby zachytilo jakékoliv jejich náznaky. Odborníci totiž doufají, že se jejich studiem dozvědí víc o zdejší atmosféře, a tím zlepší své modely počasí.

Důležité vozítko

Perseverance je součástí mise agentury NASA, která započala koncem července 2020. Na Marsu pak vozítko přístálo v únoru 2021. Od té doby poskytlo vědcům už mnoho důležitých informací, snímků i nahrávek zvuku tamního prostředí. Rovněž se mu podařilo zajistit vzorky hornin, které se plánují odeslat k dalšímu výzkumu na Zemi.

Zachycení zvuku prachového víru:

| Video: Youtube

Rover vypadá podobně jako jeho předchůdce Curiosity a ve své výbavě má sedm vědeckých přístrojů určených ke zkoumání atmosféry, počasí a povrchu planety, dále 23 kamer a dva mikrofony. S sebou veze i autonomní minivrtulník Ingenuity, který pomáhá s průzkumem a testuje technologie nutné k letu na Marsu.

Kromě shromažďování a výzkumu hornin vozítko taky zjišťuje, zda se v minulosti mohl na Marsu nacházet život. Rovněž má otestovat výrobu kyslíku a také zjistit, jaký materiál dokáže nejodolněji vzdorovat podmínkám rudé planety. Proto se na něm nachází čtyři vzorky skafandrů z různého materiálu.

Mise roveru bude trvat přibližně 687 dní, což je dle vědců jeden marťanský rok.