Hnutí premiéra Andreje Babiše vede žebříčky voličských preferencí dlouhodobě. Minulé sněmovní volby před čtyřmi lety vyhrálo se ziskem 29,64 procenta hlasů, letos může podle průzkumů pomýšlet na zisk hlasů nejméně čtvrtiny voličů. Preference ANO měly v první polovině roku sestupnou tendenci, během léta vzrostly na zářijovou úroveň. Nejlepších výsledků dosahovalo ANO v průzkumech agentury STEM, podle níž by počátkem září získalo 32,4 procenta hlasů. Naopak podle agentury Kantar CZ podpora ANO v květnu spadla na 20 procent, v září činila 24,5 procenta.
Druhá příčka zřejmě bude patřit koalici Spolu, kterou tvoří ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Získat by měla nejméně pětinu hlasů, což jí přisuzují průzkumy agentur STEM, CVVM či Median. Podle Kantar CZ a Ipsos by tato koalice mohla získat kolem 23 procent hlasů. Koalice Pirátů a Starostů podle průzkumů obsadí patrně bronzovou příčku, i když ještě počátkem léta mohla pomýšlet na zisk čtvrtiny hlasů. Během léta ale její podpora podle průzkumů klesla k pětinovému zisku.
Pod stupni vítězů s pomyslnou bramborovou medailí asi bude SPD, kterou podobně jako před čtyřmi lety, kdy získala 10,64 procenta hlasů, podporuje zhruba desetina voličů. Těsně nad pětiprocentní hranicí se pohybuje KSČM, která tak pravděpodobně neobhájí všechna místa ve Sněmovně. Před čtyřmi lety získala 7,76 procenta hlasů.
ČSSD se možná neudrží
Vládní sociální demokracii po neúspěchu v jiných typech voleb hrozí, že se na rozdíl od ostatních parlamentních stran ve Sněmovně neudrží. Loni v krajských volbách celostátně získala 4,93 procenta hlasů a v souběžných senátních volbách neobhájila jediný mandát. Pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny překonala sociální demokracie naposledy podle červnových průzkumů a podle červencového šetření CVVM. Před čtyřmi lety ve sněmovních volbách hlasovalo pro ČSSD 7,27 procenta voličů.
Podobně jako sociální demokracie je na tom Přísaha, která ještě v červnu byla podle průzkumů na postupových místech. Podle většiny agentur ale během léta hnutí spadlo pod pětiprocentní hranici. Uchovává si ale alespoň naději na peníze za získané hlasy, podobně jako uskupení Trikolora, Svobodní, Soukromníci.
Hlasovat by podle průzkumů mohly podobně jako v minulosti tři pětiny voličů. Jen zhruba polovina z nich už má vybráno, kterou z kandidujících stran bude volit. Ostatní se rozhodnou až v týdnu před volbami, výsledky hlasování se tak mohou od volebních modelů lišit.
Předvolební průzkumy o podpoře kandidujících stran budou moci být publikovány naposledy v pondělí. Od úterý až do uzavření volebních místností v sobotu ve 14:00 platí ze zákona zákaz jejich zveřejňování. Opatření má zamezit ovlivňování voličů na posledních chvíli.
Vývoj výsledků stran, hnutí a jejich volebních koalic (v procentech) podle volebních modelů agentur:
Termín průzkumu | Název agentury | ANO | Spolu | Piráti a STAN | SPD | KSČM | ČSSD | Přísaha | Trikolora, Svobodní, Soukromníci |
Září | Kantar CZ | 24,5 | 23 | 20,5 | 11,5 | 5 | 4,5 | 4 | 2,5 |
Září | Data Collect | 25 | 22 | 21 | 9 | 5,5 | 4 | 4,5 | 3,5 |
Září | STEM | 32,4 | 20 | 18 | 11,8 | 5,4 | 4,4 | 2,2 | 3,3 |
Srpen | Median | 27 | 21 | 20,5 | 9 | 6 | 4,5 | 4 | 3 |
Srpen | Kantar CZ | 27,5 | 21 | 21 | 10 | 5 | 3,5 | 6 | 2 |
Srpen | STEM | 31,1 | 21,7 | 18,7 | 11,2 | 5,8 | 4,6 | 3,3 | 3,1 |
Červenec | Median | 26 | 21,5 | 20 | 7 | 6 | 4,5 | 6,5 | 3 |
Červenec | CVVM | 23,5 | 21,5 | 21 | 9 | 8 | 6,5 | 3 | 2,5 |
Červen | Ipsos | 23,5 | 23,1 | 22,4 | 9,6 | 4,7 | 4,7 | 4,6 | - |
Červen | Kantar CZ | 21,5 | 23,5 | 24 | 12,5 | 5,5 | 5 | 6 | - |
Červen | Median | 26 | 20 | 21,5 | 8 | 5,5 | 5 | 6 | 3,5 |
Červen | STEM | 26,7 | 17,4 | 24,1 | 10,9 | 5,5 | 5,5 | 5,1 | 2,6 |
Červen | Kantar CZ | 21,5 | 23,5 | 24 | 12,5 | 4,5 | 3,5 | 6 | - |
Červen | Data Collect | 20,5 | 19,5 | 25,5 | 10,5 | 5,5 | 5 | 5 | 3 |
Červen | CVVM | 24,5 | 19,5 | 22,5 | 9,5 | 7,5 | 7,5 | 2,5 | 3,5 |
Květen | Kantar CZ | 20 | 21,5 | 26 | 10 | 5,5 | 3 | - | 4 |
Květen | Ipsos | 22,1 | 23,1 | 23,7 | 10,2 | 5,8 | 4,1 | - | 3,4 |
Květen | Data Collect | 19,4 | 20,7 | 27 | 13 | 6,2 | 3,6 | - | 2,3 |
Zdroj: volební modely agentur
#interaktivni-infografika|b3049053-e602-4e12-9688-569532f676b2#