„V té první se letos pětatřicet studentů ze třinácti zemí celého světa pod vedením špičkových světových představitelů soudobých hudebních směrů snaží diskutovat nejenom o svých hudebních opusech, na základě kterých byli do Ostravy pozváni,“ tvrdí zakladatel Ostravských dnů a jeden z lektorů Petr Kotík, hudební skladatel, dirigent, pedagog, teoretik a potomek slavného uměleckého rodu Kotíků… „Dívat se na Ostravské dny jakožto na letní školu by byl omyl. Naším cílem není vyučovat, ale vytvářet prostředí, ve kterém se lze něčemu naučit. Učit se totiž znamená být ovlivněn na základě setkání někým, jehož myšlenky a zkušenosti v člověku rezonují. Nezávislá práce umělce vytváří osamocenou a nejistou existenci. A přitom, alespoň v hudbě, bez kontaktu s druhým nelze prakticky nic udělat. Proces propojení s prací, myšlenkami a aktivitami druhých vede přímo nebo nepřímo k situacím, kdy je člověk ovlivněn, i když si někdy tyto vlivy uvědomí zpětně. Setkání s dílem, které rezonuje s vlastními myšlenkami nebo prací, může člověka ovlivnit, povzbudit, dodat mu energii pokračovat. Je to jakési potvrzení, že člověk je na správné cestě…,“ míní Petr Kotík.

Na otázku, jak vybíral posluchače, kteří se mohli na Ostravské dny dostat na základě zaslaných partitur, z nichž celkem 27 bude provedeno v rámci festivalu Ostravské dny od 26. srpna do 1. září, odpověděl: „Na to je velmi složitá odpověď. Jsou případy, kdy vás daná partitura osloví po prvních tónech velice silně. Existují případy, kdy vás mladí potenciální skladatelé kontaktují telefonicky a třeba po krátkém rozhovoru s nimi vás šokují v tom dobrém smyslu slova, že máte pocit, kdy před vámi stojí určitá osobnost a byla by obrovská škoda nedat jí šanci,“ tvrdí Petr Kotík. Ostravské dny jsou zaměřeny na hudbu druhé poloviny minulého století. V tomto roce zde pracují studenti z Brazílie, Velké Británie, Maďarska, Irska, Makedonie, Nizozemska, Nového Zélandu, Polska Slovenska, Jižní Koreje, Švédska a USA. Zajímaví lektoři Českou republiku zastupují Michaela Plachká, absolventka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, která v současné době studuje pražskou AMU, dále student Janáčkovy akademie v Brně František Chaloupka, ale také Aleš Kománek a další.

„Se studenty budou diskutovat o současné hudbě a umění vedle Petra Kotíka postupně také Muhal Richard Abrams, který je přezdíván otcem avantgardního jazzu, Sebastian Calren, což je berlínský muzikolog a skladatel, dále Alvin Lucier, hravý autor zvukových intonací, intermediální umělec Phill Niblock, slavná finská skladatelka žijící v Paříži Kaija Saariaho, dále zakládající člen hnutí Fluxus Ben Patterson a Christian Wolff, člen legendární školy Johna Cage, ale také Milan Knížák,“ informuje Renáta Spisarová, výkonná ředitelka celé akce. Samotný festival Ostravské dny začíná 26. srpna. Zatímco v těchto dnech se studenti a lektoři zdržují v budově Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, festivalové koncerty proběhnou také v Domě kultury města Ostravy, další akce jsou plánovány v kostele svatého Václava, kde zazní skladba řádové sestry Hildegardy von Bingen ze 12. století, ale také v ostravském Domě umění, kde v současné době probíhá výstava avantgardního německého fotografa Wolfganga Trägera, a také v klubech Parník a Atlantik. Z bezmála stovky kompozic zaznějí na festivalu v rámci patnácti koncertů – vedle studentských skladeb – také například opus Johna Cage – jeho Koncert pro dva klavíry a dva orchestry.

Na programu jsou rovněž jednoaktová opera Mortona Feldmana Neither na text Samuela Becketta či skladby Kurta Weilla či Iannise Xenakise. Žijeme pohromadě Z účinkujících umělců nebudou chybět Janáčkova filharmonie, seskupení Ostravská banda, v jehož řadách hrají bývalí absolventi Janáčkovy konzervatoře, kteří nyní studují či působí především v našem hlavním městě, ale také v mnoha dalších zemích celého světa, výborní houslisté Hana Kotková a Conrad Harris, dirigenti Beat Furrer, Roland Kluttig, Marián Lejava, Peter Rundel či Ondřej Vrabec. „Od prvního bienále Ostravských dnů jsme se rozhodli pro omezený počet studentů. Snažíme se totiž po tři týdny v malém prostoru centra Ostravy vytvořit úzce spjatou skupinu, která pracuje a žije pohromadě v jakési komunitě. Hovořil jsem kdysi o konceptu nové hudební školy s Johnem Cagem - nic z toho nakonec nevzešlo.

A Cage mi řekl: Určitě se postarej o to, abyste měli dobré společné stravování. A pak pokračoval: Na Black Mountain College jsme přednášeli a snad se žáci i něco naučili, avšak největším přínosem pro ně byly společné obědy a večeře, kde jsme seděli a volně diskutovali o všem možném. Takže společná jídla na Ostravských dnech slouží tomuto účelu rovněž,“ dodává Petr Kotík, který je doslova nabuzen na setkání s mladými hudebníky a pochvaluje si atmosféru prvního týdne čtvrtého bienále Ostravských dnů. Související článek: Městem zazní soudobá hudba