Když si šestatřicetiletá klientka České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP) v listopadu kontrolovala svůj účet, našla v něm zdravotní výkony za téměř sedmnáct set korun, které jí ale nebyly provedeny. Podle výpisu měla nohu v sádře, chodila k ortopedovi, který jí provedl punkci kloubu a aplikoval léčiva. Žena však u odborníka v obci ležící v blízkosti hranic s Polskem a Slovenskem nebyla a končetinu měla v pořádku. Podle mluvčí ČPZP Elenky Mazurové pojišťovna projednala záležitost s dotyčným lékařem.

„Uvedl, že v databázi má tři pacientky stejného jména, z nichž jen jedna je pojištěná u ČPZP. Dvě jmenovkyně jsou Polky, a tudíž samoplátkyně. K zápisu do zdravotní dokumentace klientky ČPZP a tím i k účtování péče zdravotní pojišťovně došlo omylem. Lékař souhlasil se stornováním vykázané péče,“ vysvětlila Mazurová.

Další případ, který pojišťovna delší dobu řešila s devětašedesátiletým klientem z Ostravy. Ten si stěžoval na postup lékařů během třítýdenního ústavního léčení. Muž ze svého výpisu zjistil, že mu logopedka naúčtovala úkony za zhruba osmnáct set korun, přestože ho vůbec neviděla. Protože v tomto případě došlo k administrativní chybě, byla vykázaná péče pacientovi odečtena z účtu. Svého se domohl i klient, kterému se nelíbilo, že má zaplatit regulační poplatek za neprovedené vyšetření. Revizní lékaři potvrdili, že ho lékařka chtěla po pacientovi neoprávněně.

Mluvčí Mazurová upřesnila, že do svého osobního účtu nahlíželo loni více než jednatřicet tisíc pojištěnců. V roce 2010 jich přitom bylo zhruba dvacet tisíc. „Počet klientů, kteří si osobní výpis kontrolují přes internet, se za poslední rok zvýšil dvanáctkrát,“ dodala mluvčí. Za loňský rok písemně poukázalo na nesrovnalosti v individuálním účtu 105 klientů. Přešetřením se zjistilo nesprávné vykázání či chyby ve vykazování v celkové částce 42 428 korun.

Účty si prověřují i klienti RBP a VZP

Také mluvčí Revírní bratrské pokladny Jan Vomlela uvedl meziroční nárůst zájmu klientů o výpisy ze zdravotní péče o čtvrtinu. Rostoucí zájem o kontrolu poskytnuté péče potvrdil i ředitel odboru lékařské péče ostravské pobočky Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Michal Vojáček. „Pojišťovna se snaží po své linii zpřísnit a zdokonalit systém kontrol a revizí. Přibývá také žádostí o počty výpisů, na jejichž základě dostáváme podněty od klientů. Neznamenají vždy nějaké podvodné jednání, ale vše prověřujeme,“ konstatoval před časem Vojáček. VZP už začíná také dostávat zajímavé podněty od klientů na základě elektronických zdravotních knížek.