Funguje to takřka rychlostí blesku. Je pátek krátce po 10. hodině dopoledne a na dálnici zrovna došlo k nehodě. Zprávu se okamžitě dozvídá Národní dopravní informační centrum (NDIC), jež sídlí v Ostravě-Přívoze, a to obratem upozorňuje na událost řidiče prostřednictvím světelných tabulí a dalších systémů.

„Doplň, prosím, na informační tabule ještě i slovo zpomal," říká jedné z operátorek, která sedí u stolu před čtyřmi monitory, šéf NDIC Ctirad Weissmann. Mladá žena slovo naťuká na klávesnici a přes kamerový systém je vidět, že se hned objevilo na tabulích na dálnici. Řidiči vědí, že mají sundat nohy z plynu, že se blíží k nehodě…

Co nejrychleji

„Snažíme se co nejrychleji poskytovat informace řidičům o situaci nejen na dálnicích, ale na všech cestách v České republice, aby na ně mohli včas zareagovat a dojeli bezpečně do svého cíle," vysvětluje Ctirad Weissmann a doplňuje, že NDIC přijímá a zpracovává zprávy od policistů, hasičů, záchranářů, z kamerového systému či z mýtných bran. Ročně zpracuje kolem dvou a půl milionu dopravních událostí.

CENTRÁLNÍ MOZEK DOPRAVY. Veškeré informace o událostech na cestách v Česku se sbíhají do Národního dopravního informačního centra, jež se nachází u dálnice v Ostravě-Přívoze.

Získané informace o nehodě či třeba o tom, že nějaké auto jede v protisměru, z Ostravy okamžitě míří nejen na světelné informační tabule, kterých je v Česku přes stovku, ale také na internetové portály, do navigací či do velmi užitečné aplikace pro mobilní telefony s názvem Dopravní info.

Ale zpět do „velína" páteční dopoledne je zatím z dopravního pohledu poklidné. „Někdy je to v pohodě, ale musíme být stále ostražití, protože krizová situace může vypuknout kdykoliv," konstatuje jeden z operátorů a zavzpomíná, že nejrušnější službu zažil asi jednu zimu, kdy se do řetězové nehody na dálnici D1 najednou dostalo kolem stovky aut.

Ctirad Weissmann mezitím upřel zrak na hlavní panel, vyskládaný z mnoha monitorů. Na nich jsou vidět záběry z kamer na silnicích v celé republice. Ač jsme v Ostravě, můžeme detailně sledovat dopravní situaci i v místě vzdáleném stovky kilometrů. „Tady je například zúžený úsek dálnice D1, kde právě začaly opravy. Zatím se to zvládá velmi dobře," ukazuje šéf centra na jeden z monitorů. Kvůli rozsáhlé opravě dálnice dokonce museli v NDIC lehce posílit personál. Ten se teď s předstihem dozvídá, jaké práce se budou v daný den na silnici provádět, a vyhodnocuje opatření, která je potřeba udělat pro co největší plynulost provozu.

CENTRÁLNÍ MOZEK DOPRAVY. Veškeré informace o událostech na cestách v Česku se sbíhají do Národního dopravního informačního centra, jež se nachází u dálnice v Ostravě-Přívoze.

Pracovníci se v centru střídají ve dvanáctihodinových směnách, na kterých hlídá provoz čtyři až pět operátorů. V současnosti sedí spolu s nimi v hlavní místnosti centra během dne i redaktor Českého rozhlasu, jenž posluchačům za volanty aut hlásí na vlnách Radiožurnálu, jaké „pasti" a kde právě na ně čekají.

A jak by měli řidiči postupovat, když chtějí dojet třeba na druhý konec republiky bez větších problémů? Ctirad Weissmann se osobně drží tohoto scénáře: „Když plánuju delší cestu, tak se den předem podívám na portál dopravniinfo.cz, jaké uzavírky mě na trase čekají. Těsně před odjezdem si pak na mobilní aplikaci zkontroluji, jestli se něco nezměnilo nebo jestli někde dopravu neblokují nehody," přibližuje a dodává, že během jízdy pak sleduje informace na světelných tabulích a poslouchá dopravní zpravodajství v rozhlase.