Když přijedete o víkendu k ostravské zoo, mnohdy nezaparkujete. Parkoviště kapacitně nedostačují a návštěvníků v posledních letech přibývá. Výstavba nového parkovacího domu přitom bude zahájena až v roce 2021. Alternativou k osobní dopravě jsou prozatím jen trolejbusy, to se má ale brzy změnit.

Nejblíže nasazení „do akce“ jsou doubledeckery. V Ostravě měly jezdit už minulé léto, ale výběrové řízení dopadlo už dvakrát neúspěšně, protože město odmítlo dieselový pohon, který hodlá během letošního roku z flotily MHD zcela vymýtit. „Je pravděpodobné, že doubledecker na CNG začne přepravu cestujících na nové výletní lince mezi DOV a ZOO zajišťovat v dohledné době,“ napsal nedávno na Twitteru primátor Tomáš Macura.

LINKOVÝ SPOJ

Nyní dopravní podnik posuzuje nabídky, kterých se do třetice sešlo znatelně víc. Podle mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské by měla být zakázka přidělena v červnu a doubledeckery budou dodány začátkem příštího roku. „Nejde o pásovou výrobu, ale autobus dělaný na míru pro Ostravu,“ vysvětlila časovou prodlevu mluvčí s tím, že doubledeckery budou dva a budou zajišťovat celoroční provoz v režimu běžné veřejné linkové dopravy.

Mnohem zajímavější je ale možnost, že by cestující do zoo vozil vlak. Ačkoliv město nyní analyzuje provozní náklady, podle společnosti AWT, jejíž železniční vlečky by k tomuto účelu měly být využity, v tom nebude problém. „Ze studie je patrné, že za určitých podmínek je provoz možný a efektivní, a to i z hlediska kapacity a jízdní doby,“ uvedl mluvčí AWT Lukáš Kresač.

VLAKEM Z CENTRA

Vlaky by jezdily po železničním rameni Hlavní nádraží – Stodolní – Ostrava střed – Zárubek – Hranečník – Josefova jáma (u zoo). Stav kolejí přitom údajně není pro provoz osobní dopravy rozhodující a jejich případná úprava nebude drahá. „Ve studii je také popsán celý soubor investičních opatření od vybavení dráhy odpovídajícími prvky pro nástup a výstup cestujících přes bezpečný přístup k nástupištím až po případné zabezpečení trati zařízením vyššího stupně, než se používá pro nákladní dopravu, bude-li to třeba,“ přiblížil Kresač za AWT, které na žádost města zpřístupnit vlečky reagovalo pozitivně a je nadále přesvědčeno, že k vlakovému spojení může dojít. Rozhodne však město (v řádu týdnů), které předloženou studii vyhodnocuje.

„Využití vleček AWT k přepravě lidí do zoo je mi osobně z uvažovaných plánů – lanovka, doubledecker, vlak – nejbližší,“ říká Jan Šumbera, který má ze své funkce šéfa Černé louky a infocenter o potřebách turistů a návštěvníků největší přehled.