„Tys uhnula z trasy! Přístroj nám to ukázal. Máš vyhazov!“ takto by podle některých lidí mohl v budoucnu vypadat dialog šéfa poštovní pobočky s některou z doručovatelek. Instituce totiž vybavila své pošťáky novým systémem známým jako GPS.

Ten je znám především z užívání v automobilech. Zjednodušeně řečeno pomocí satelitu určuje, kde přesně se v danou chvíli nacházíte. Okamžitě ale začala vznikat u veřejnosti obava, že se organizace snaží tímto způsobem sledovat své zaměstnance na každém kroku a omezovat jejich svobody a práva.

Podle tiskové mluvčí České pošty Marty Selicharové je to však celé omyl a nafouknutá bublina. „V žádném případě nedochází ke sledování zaměstnanců. Hlavním cílem projektu je zavedení technologie offline monitoringu listovních zásilek a dále je zde i prostor pro obchodní využití například v geomarketingu,“ vysvětluje Marta Selicharová.

Podle ní jsou tzv. GPS trackery určeny především pro optimalizaci doručovacích tras. „V důsledku tedy šetří náklady a především těžkou práci doručovatele pokud se zpětně vyhodnotí, že doručovací okrsek je nastavený nešikovně, lze ho natrasovat optimálně,“ tvrdí tisková mluvčí a popírá, že by měly aparáty sloužit k nějakému druhu osobní šikany.

V celé České republice začaly všechny pošty přístroje používat v terénu začátkem tohoto měsíce. Podle tvrzení Marty Selicharové se jedná o standardní marketingový nástroj dnešní doby.

„Pošta v budoucnu prostě jen dokáže oddělit adresná místa třeba v panelácích. „Česká pošta rozhodně nebude sbírat informace o majetku či lidech. Plně respektujeme zákon o ochraně osobních údajů,“ uzavírá mluvčí.