Podpěrná stěna u hlavního tahu mezi Ostravou a Opavou se na svodidla sesunula už 18. září. A ještě dlouhé týdny budou řidiči čekat na nápravu. Na silnici staré pouhé dva roky prozatím musejí „vzít zavděk“ sníženou rychlostí a zúženou vozovkou. Před týdnem mluvčí ŘSD Jan Rýdl konstatoval, že příčinou pádu zdi byla dešťová voda, a jako jednu z dalších možných příčin zmínil nekvalitní materiál.

To ale s určitostí může prokázat až důkladné laboratorní zkoumání použitého materiálu. Místo nyní zkoumají statici, projektanti, ale například i nezávislí odborníci z Vysoké školy báňské Technické univerzity

„Reklamaci uplatněnou v řádné lhůtě firma plně respektuje a spolupracuje. Společně budeme pátrat po výběru správné technologie, abychom neudělali dvakrát stejnou chybu,“ řekl Deníku Rýdl. A to chvíli potrvá. Až podle volby, zda bude zeď znovu postavena z gabionů (ocelových sítí s kamennou výplní), nebo jiným způsobem, například za použití betonu, se ukáže výsledná cena i termín opravy.

OTÁZKA TÝDNŮ AŽ MĚSÍCŮ

Jisté tak je jen to, že ještě nejméně několik týdnů, spíše pár měsíců, budou řidiči okrajem Hrabyně po silnici I/11 jezdit stále s omezením. A láteřit!

Teprve za čtyři týdny totiž Eurovia firma, jež stavěla také zvlněnou dálnici u Ostravy a zřícený silniční most ve Studénce (k obojímu došlo před devíti lety) očekává výsledky geotechnika ŘSD, jenž zkoumá použitý materiál. „Až na jejich základě budeme moci zahájit společné jednání o způsobu oprav,“ sdělila mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Další čas pak zabere samotná realizace.

„Pokud bude možnost mít to hotové například do zimy, ale to opravdu jen teoretizuji, tak proč to neudělat? Nechceme opravu zbytečně protahovat,“ sdělil za investora Jan Rýdl s tím, že při opravách se dají očekávat ještě další omezení na silnici. „Za to se řidičům předem omlouváme,“ dodal mluvčí ŘSD. Silnice za přibližně 4,5 miliardy korun od svého otevření v říjnu 2015 nevydržela bez problému ani dva roky…