Aktuálně mají naplněny všechny školicí kurzy na řidiče, a pokud všichni kurzisté zvládnou závěrečné zkoušky, budou mít stavy naplněny. Taková je nyní situace v Dopravním podniku Ostrava (DPO), kde v uplynulých měsících byla trolejbusová linka 104 dokonce dočasně provozována autobusy. Zkrátka nebyli řidiči.

„Vzhledem k fluktuaci a dobrovolným odchodům či do důchodu evidujeme samozřejmě uchazeče i nadále. Faktem zůstává, že na trhu práce je zoufale málo uchazečů s řidičským oprávněním skupiny C nebo D, proto do kurzů přijímáme i řidiče s „béčkem" a celý jim ho hradíme," řekl mluvčí DPO Miroslav Albrecht s tím, že všichni nově příchozí řidiči dostanou náborový příspěvek ve výši 16 tisíc korun.

Větší problémy v oblasti řidičů má dopravce Arriva Morava.

„Aktuálně v Ostravě, Třinci a Novém Jičíně školíme šest začínajících řidiček a dva řidiče. Přesto nám ještě dalších osm až deset řidičů k ideálnímu počtu chybí. Navíc musíme myslet dopředu a připravit se na odchody do důchodu," uvedla ředitelka Pavla Struhalová s tím, že také Arriva řidičský průkaz na autobus kurzistům „s béčkem" kompletně hradí. Hotoví autobusoví řidiči zase dostávají nástupní bonus deset tisíc korun.

CHYBÍ VOJNA A ŽENY

I to svědčí o tom, že o řidiče je dnes zkrátka nouze. Proč tomu tak je, o tom by výše uvedení neradi spekulovali. Vysvětlení nabízí ředitel osobní dopravy regionální autobusové společnosti TQM Michal Scholz.

„Situace na trhu práce je u této profese skutečně mírně napjatá. Jedním z důvodů je ukončení základní vojenské služby, která chrlila dostatek kvalifikovaných řidičů. Toto přes deset let chybí a začíná to být znát. Rovněž ceny v autoškolách vzrostly a dnes je pořízení řidičského oprávnění v této kategorii otázkou několika desítek tisíc korun," říká Michal Scholz.

Dodal, že zcela zbytečné obavy z této práce mají ženy. Většina dopravců přitom svými benefity a akcemi cílí právě na ně.

Další důvod nedostatku řidičů přidává Jan Tic z mezinárodní přepravní společnosti DHL Freight.

„Celý přepravní trh trpí kritickým nedostatkem řidičů, tedy nejen autobusů a trolejbusů, ale i kamionů, což sami výrazně pociťujeme. Tento tlak jsme nuceni korigovat zvyšováním ceny za přepravu. Pro mladší lidi není toto povolání perspektivní, a kdo chce přesto řídit, odchází do Německa za vyšší mzdou. Chybí nastupující generace, která by v krátké době problém vyřešila."