Poprask mezi státními úřady způsobilo ministerstvo financí, když na internetu dalo volně k dispozici informace o tom, jaké se platí nájmy ve více než třech tisících budov po celé republice.

Z údajů se totiž dá vyčíst, kde v posledních třech letech sedí nejdražší státní zaměstnanci – na kolik vyjde pronájem v přepočtu na jednoho úředníka. Ukázalo se, že rozdíly jsou extrémní.

Rekordmany jsou policisté sedící v Praze-Nuslích. Za každého ze 69 zaměstnanců, kteří v roce 2014 seděli 
v budově v ulici Sdružení, zaplatilo předloni pražské Krajské policejní ředitelství přes 600 tisíc korun za rok.

Stříbrnou příčku obsadil karlovarský Úřad práce s loňskými více než 400 tisíci za jednoho úředníka a třetí se v nelichotivém žebříčku umístil Okresní soud v Jihlavě, který v roce 2013 platil přes 270 tisíc za jednoho zaměstnance.

Z údajů zveřejněných Ministerstvem financí se přitom dá spočítat, že průměrná cena za pronájem činila v předchozích letech zhruba 24 tisíc za úředníka a rok (vynechají-li se budovy 
s nulovým nájmem).

Kde v krajích sedí nejdražší úředníci.Zdroj: Deník Data / David Valenta

Moravskoslezský kraj

A jak dopadlo toto porovnání v Moravskoslezském kraji? Podle informací z údajů ministerstva financí měl nejvyšší skutečně hrazené nájemné (147 984 korun na jednoho zaměstnance a rok) platit vloni CzechInvest (resort ministerstvo průmyslu a obchodu) za svou kancelář o ploše 69 metrů čtverečních v ulici Na Jízdárně v Moravské Ostravě.

Druhý nejvyšší nájem na jednoho zaměstnance pak byl uveden u budovy ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) v Ostravě na Smetanově náměstí (86 004 korun) a třetí v pořadí „nejdražších úředníků" byl nájem ploch pro Probační a mediační službu v Krnově v Opavské ulici (72 tisíc korun).

Deník se zeptal zástupců zmíněných institucí, co říkají tomu, že platí tak vysoké nájmy, a jestli by nebylo možné pro daná pracoviště najít jiné prostory s nižšími nájmy.

CZECHINVEST

Mluvčí CzechInvestu Lucie Laštíková odpověděla, že v prostorách v ulici Na Jízdárně v Moravské Ostravě sídlí v současnosti nejen agentura CzechInvest, ale i zaměstnanci Kanceláře vládního zmocněnce. „K dnešnímu datu je tak ve zmiňovaných prostorách zaměstnáno celkem šest osob, nikoliv osoba jedna. Roční nájemné těchto prostor činí 147 984 korun," upřesnila Lucie Laštíková.

Petr Sulek z ministerstva práce a sociálních věcí v případě nájmu 86 tisíc korun na jednoho zaměstnance na rok v budově na Smetanově náměstí v Ostravě upozornil, že se nejedná o standardní kancelářské prostory, ale o specifická pracoviště posudkových komisí MPSV.

„Ta nemohou být srovnávána s běžnými kancelářskými prostorami. V uvedeném objektu na Smetanově náměstí je k 30. červnu umístěno celkem 15 členů posudkových komisí. Další místo by měl ještě do konce stávajícího roku nastoupit lékař," vysvětlil Petr Sulek.

Podle něj tak průměrná plocha na jednoho člena posudkové komise činí 32 metrů čtverečních. Jak Sulek také dodal, jako součást této plochy musí být zahrnut i podíl na čekárnách, vyšetřovny, rozdělená sociální zařízení, úklidové prostory, komunikační plochy a další.

BEZBARIÉROVÉ

„To vše musí být rovněž bezbariérové. V mnoha případech se totiž jedná o klienty se sníženou pohyblivostí, kteří se pohybují o berlích nebo na vozíčku, a tudíž potřebují bezbariérový přístup do prostor. Přestěhování pracoviště například do periferních částí města by sice zřejmě mohlo snížit cenu nájmu, avšak výrazně by zhoršilo dostupnost této služby především pro osoby se zdravotním postižením, což by neodpovídalo sociálně citlivému přístupu ze strany MPSV," dodal Petr Sulek. Kristina Labohá, mluvčí Probační a mediační služby (PMS), odpověděla na otázky týkající se nájmu ve výši 72 tisíc korun na zaměstnance a rok, který byl uveden v případě nájmu Probační a mediační služby v Krnově.

„Vzhledem k tomu, že Krnov historicky není okresním městem, nemají zde svá sídla státní úřady, v jejichž prostorách jsou standardně dislokována ostatní střediska PMS. V současnosti jen 10 středisek sídlí v komerčních prostorách. Krnov byl do konce září 2016 z výše zmíněných důvodů právě jedním z nich. Je třeba ale zmínit, že činnost PMS není běžnou administrativní činností, ale jde o osobní práci s klienty, nejčastěji osobami propuštěnými z výkonu trestu, osobami jinak trestanými, s osobami užívajícími návykové látky. To je fakt, který v mnoha případech ovlivňuje možnost pronajmout si běžné, a na první pohled levnější kancelářské prostory," vysvětlila Kristina Labohá.

Jak dodala, rozhodnutím ředitelství PMS k 30. září 2016 detašované pracoviště v Krnově ukončilo své působení. „Dotazy na ekonomičnost provozu tohoto detašovaného pracoviště jsou do budoucna bezpředmětné. Důsledkem uvedeného rozhodnutí bude to, že probační úředníci a asistenti nebudou dojíždět za svými klienty do Krnova, ale situace se obrátí: klienti z Krnovska budou nuceni dojíždět do okresního města Bruntálu," dodala Kristina Labohá.