Víte, proč se „dé jedničce" v Ostravě říká dálnice? Přece proto, že termín opravy zvlněného úseku se odsouvá stále dál a dál. Tak tento fórek, kterým se bavili Ostravané posledních několik let, už neplatí. Avšak jen z části.

Se začátkem minulého týdne na dálnici nastoupili silničáři a těžká technika a začalo frézování vadných úseků. A že jich u Ostravy není málo – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) před lety napočítalo v širším úseku mezi Bělotínem a Ostravou rekordních 901 vad!

„Dochází k neustálé degradaci dálnice, a to natolik, že nás dopravní policie už nějaký čas upozorňuje na hrozící bezpečnostní rizika,“ komentuje zvlněnou vozovku mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Co řidičům na nynější dálnici – zejména na devítikilometrovém úseku od sjezdu na Mariánské Hory po Bohumín – hrozí? „Při vyšších rychlostech to s vozidlem mává a může dojít ke ztrátě kontroly řízení. Navíc se zde vytvářejí nebezpečné kaluže, voda nemá kam odtékat,“ říká Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly kvality ŘSD.

PO DÁLNICI ŠEDESÁTKOU

Jím zmíněné vyšší rychlosti jsou zde k vidění spíše sporadicky. Rychlost na dálnici byla snížena na 80 a místy dokonce až na 60 kilometrů v hodině. Znovu připomínáme – na dálnici!

Tomu je, alespoň dočasně, konec. Během pár týdnů ŘSD opraví problémové čtyři úseky za zhruba 50 milionů korun. „Pokud bychom chtěli dálnici opravit úplně, trvale, museli bychom odtěžit všechen nevhodný materiál v násypu,“ podotýká Hlavatý.

A do toho se ŘSD nyní pouštět nehodlá. Stále totiž neskončily soudní spory, kdo že vlastně za současný stav může. ŘSD obviňuje konsorcium firem v čele s Eurovií (která se kvůli vedeným arbitrážím k tématu odmítá vyjadřovat), že současný stav zavinila použitím nekvalitního, chemicky nestabilního materiálu v podloží, firma ale vinu dlouhodobě odmítá. Do tří let však musí soud rozhodnout, a na koho ukáže prstem (ŘSD x Eurovia), ten poté zaplatí kompletní opravu.

ZCELA NOVÁ DÁLNICE

I když… opravu. Ono v podstatě půjde o výstavbu nové dálnice! Stavba 8,5 kilometru dlouhého úseku před 14 lety (začátek výstavby) stála 4,3 miliardy korun. A celková oprava dálnice bude při současných cenách ve stavebnictví stát podle Rýdla kolem 4,2 miliardy korun.

„Stavět dálnici na místě, kde už stojí, je přitom ještě náročnější, protože původní nevhodný použitý materiál budeme muset odtěžit a někam odvést,“ upozorňuje Rýdl s tím, že stavba nové dálnice zabere zhruba tři až pět let a po tu dobu bude pro řidiče uzavřená.

Na dálnici D1 u Ostravy nastoupili silničáři a vozovku provizorně opravují, řidiči proto musí po dálnici jezdit rychlostí 60 kilometrů v hodině, tedy v podstatě jako městem!

DVACET LET

Provizorní opravy přitom mělo ŘSD údajně připraveno už před dvěma lety. „Problém byl v tom, že jsme museli čekat, až tyto úseky přijdou osobně zkontrolovat pánové z rozhodčího soudu, protože kdybychom je opravili, aniž by je viděli, přestal by existovat důkaz, předmět doličný celého sporu,“ vysvětluje Rýdl s tím, že náklady i na tyto provizorní opravy bude ŘSD nárokovat po Eurovii.
Hrboly se na dálnici D1, tehdejší D47, objevily už na jaře 2008, bezprostředně po prosincovém otevření úseku. Ostravská dálnice tedy neodpovídá normálu už 11 let! A při dodržení všech lhůt by její nová verze měla stát dost možná až v roce 2026! Tedy dvaadvacet let od počátku výstavby původní dálnice.

K TÉMATU

Ostravská D1 v kostce aneb Jak šel a půjde čas2004 – Začíná se budovat severomoravská D47 (D1)
2007 – V prosinci je diskutovaný úsek D47 dokončen
2008 – Na jaře ŘSD u Eurovie poprvé reklamuje vady
2012 – Žaloby, trestní oznámení. Začínají soudní spory
2015 – Stát provádí drobné a provizorní opravy
2018 – V listopadu ŘSD opravuje další úseky. Opět dočasně
2021 – Do konce roku by měly skončit soudní spory
2026 – Nejzazší termín, kdy by měla stát nová dálnice

Jak to vypadá s dalšími klíčovými tahy v Ostravě?
Prodloužená RudnáLéto 2020. Takový je nový odhad, kdy by se po prodloužené Rudné měla prohánět auta, a ne bruslaři. Chybí dostavět asi čtyřsetmetrový úsek kolem pozemků architekta Dušana Richtára, který dostavbu dlouhodobě bojkotuje. Podle Jakuba Unucky, náměstka hejtmana pro dopravu, ale obě strany našly společnou řeč. Násilná cesta, tedy vyvlastnění pozemků, už nepřipadá v úvahu, protože by to trvalo nejméně deset let. Proto kraj u ŘSD vyjednal dlouho odmítanou vyšší protihlukovou zeď (s níž Richtárovi souhlasili), a nyní se řeší, kudy povede lávka přes silnici. Poté je však třeba ještě vyřešit samotná věcná břemena Richtárových. „Teď už ale vůbec nepochybuji, že se dohodneme. Do konce roku určitě! A jestliže šest měsíců zabere nové stavební povolení a devět měsíců stavba, může se po silnici jezdit v létě 2020,“ prohlásil sebevědomě Unucka.

Severní spoj Také Severní spoj by výrazně pomohl dopravě v Porubě, kterou by s centrem města – na rozdíl od jižně vedené prodloužené Rudné – spojil skrze severní část Ostravy. Vést má přes Třebovice a původně měl být hotový – po několikerém odkladu (ne první ani poslední paralela s prodlouženou Rudnou) – v roce 2020. V územním plánu už je zakreslena přesná trasa koridoru a čeká se na výkup pozemků. Samotnou stavbu by pak měl zaplatit stát, protože město ani kraj (investor) na to nemají peníze. Severní spoj by mohl stát do 10 let.