Konec úzkého hrdla na trati Ostrava-Praha? Koridor se napřímí pomocí tunelů
Centrální komise ministerstva dopravy (MD), která schvaluje všechny velké dopravní stavby, ukončila letité dohady o budoucnosti nejpomalejší části tratě Ostrava-Praha. Tento týden definitivně schválila pro koridorový úsek Ústí nad Orlicí–Choceň variantu se dvěma tunely.
„Mohu potvrdit, že byla Centrální komisí MD schválena Aktualizace studie proveditelnosti „Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí–Choceň“ a vybrána varianta M+B, která obsahuje vybudování nového tunelu a zachování stávající trati s mimoúrovňovým napojením na novostavbu tunelu,“ sdělila mluvčí SŽDC Radka Pistoriuosová.
Správa železniční dopravní cesty tak může naplno rozjet přípravu jedné z největších staveb na české železnici. Její odhadované náklady jsou 14,93 miliardy korun. První na řadě bude zřejmě zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí a především posouzení vlivu stavby na okolí v procesu EIA. Právě ten se může kvůli ochrannému pásmu vodního zdroje i chráněné krajinné oblasti ukázat jako nejnáročnější z celé přípravy. Začít stavět se má v roce 2026.
Nový nejdelší tunel v zemi
V úseku, který dnes představuje na koridoru úzké hrdlo, mají vzniknout dva nové tunely: Hemže (1,15 kilometru) a Oucmanice (téměř pět kilometrů). Druhý jmenovaný se dvěma troubami je dosud nejdelším schváleným tunelem v tuzemsku. O tunelech se mluví delší dobu, průlomem ale byla nedávná studie proveditelnosti SŽDC, která vykázala pozitivní ekonomické hodnocení v požadované výši.
Původní návrhová rychlost byla u novostavby tunelu 160 km/h, teď se bude prověřovat i možnost zvýšení rychlosti na 200 km/h. S ohledem na obtížné podmínky průchodu územím (chráněná území, vodní zdroje apod.) zřejmě nebude možné dodržet rychlost 200 km/h v celém nově budovaném úseku.
Novinkou v plánech jsou mimoúrovňové kolejové rozplety na obou koncích úseku, kde se bude nová trať křížit se stávající. S jejím zachováním se počítá, čímž v úseku fakticky vznikne čtyřkolejka.
Dnes zřejmě nejmalebnější, ale současně i nejpomalejší úsek (80 až 120 km/h) tratě mezi Prahou a Ostravou, dosud výraznou rekonstrukcí neprošel. Na trase projede každý den jedním směrem kolem 150 vlaků.