Milovníci procházek a cyklisté o ní hovoří jako o daru z nebes a tak trochu v tomto duchu se na své místo i snesla. Ze dvou částí složená lávka totiž byla na místo usazena pomocí majestátních jeřábů jen pár dnů před Vánocemi. Jedna její část přemosťuje řeku Ostravici, druhá paralelně vedoucí železnici.

Mnozí lidé, a ne vždy mimoostravští, přesto stále netuší, kde lávka měřící asi 550 metrů stojí. Nachází se hned vedle železniční vlečky vedoucí do Kunčiček a cyklisty i pěší ve své čtyřmetrové šířce přivede na vítkovické straně za Velký svět techniky. Na druhé straně řeky se napojí na slezskoostravském břehu na stávající cyklostezku vedoucí od Frýdku-Místku po Landek.
Vizualizace budované cyklistické a pěší lávky z Dolních Vítkovic do Slezské Ostravy.
Nespojuje tedy Dolní Vítkovice s nikterak zastavěnou oblastí, právě naopak, stojí v podstatě v zemi nikoho, kterou ale hojně projíždějí cyklisté, bruslaři, výletníci, maminky s kočárky či pejskaři. A v létě jistě poslouží i řadě návštěvníků hudebních a dalších festivalů mířících pod Bolt Tower, kterým přijde vhod dostat se do areálu i z opačné strany.
Tykadla nad Ostravicí
Náklady na realizaci převyšují sto milionů korun, ačkoli ještě před necelými dvěma lety se odhadovala částka kolem šedesáti milionů, a autorem návrhu je dvorní dolnovítkovický architekt Josef Pleskot. Sám lávku nazývá pomyslnými „tykadly“ mezi svými projekty pro město. Líbivému označení napovídá i tvar lávky se všemi jejími komponenty.

„Když jsem po usazení viděl lávku z Vítkovic přes železnici a řeku do Slezské Ostravy, opět jsem vůči Ostravě zahořel a s nadšením si ji přešel,“ vyprávěl Pleskot před pár týdny v exkluzivním rozhovoru pro Deník o svých minulých i připravovaných projektech pro tuto oblast. „Ihned se mi potvrdilo, v jakém krásném kontextu jsou Vítkovice zasazené a jak se s překročením kolejí rozevře příroda kolem Ostravice,“ dodal Pleskot ke stavbě, na které už více než měsíc pracuje sdružení firem Firesta-Fišer a Excon.
Komplikace při výstavbě
Stavbě se však nevyhýbají komplikace. Ve skutečnosti je jich celá řada. „Na stavbě se v průběhu výstavby vyskytlo několik komplikací. Namátkou dořešení příjezdů a vybudování montážní plochy pro osazení lávek, nevhodné podkladní vrstvy jak u lávky, tak u gabionové zdi, sesuv svahu u gabionu či klimatické vlivy, které mají vliv na technologické procesy,“ zmínila hlavní problémy náměstkyně primátora Ostravy pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Na samotné lávce ještě chybí dokončit například části zábradlí v místě spojení obou jejích částí, stejně jako finální pochozí a pojezdový povrch. Vzhledný červený povrch viditelný na fotografiích na ocelové konstrukci je pouze ochranný nátěr. „Pro pokládku pochozí vrstvy potřebujeme několik dnů s minimální teplotou alespoň 10° Celsia, a to i v noci,“ vysvětlila náměstkyně, co patrně bude ještě řadu týdnů dokončení lávky bránit.
Z vizualizací a mapky (červená spojnice přes řeku a trať) je patrné, kde budovaná lávka stojí.
Termín dokončení avizovaný na začátek jara tak zatím nikdo nedokáže blíže specifikovat. V mezičase se však může pracovat i na samotném spojení lávky na okolní cyklostezky. „V rámci stavby se bude upravovat i návaznost na okolí dle projektové dokumentace,“ potvrdila Šebestová.