Milovníci procházek a cyklisté o ní hovoří jako o daru z nebes a tak trochu v tomto duchu se na své místo i snesla. Ze dvou částí složená lávka totiž byla na místo usazena pomocí majestátních jeřábů jen pár dnů před Vánocemi. Jedna její část přemosťuje řeku Ostravici, druhá paralelně vedoucí železnici.

Osobní automobil Renault Thalia v kolejišti ze směru Zábřeh - Vodárna na Shopping park. 26. ledna 2023 v Ostravě.
Renault skončil v kolejišti. Tramvaje v Ostravě stály

Mnozí lidé, a ne vždy mimoostravští, přesto stále netuší, kde lávka měřící asi 550 metrů stojí. Nachází se hned vedle železniční vlečky vedoucí do Kunčiček a cyklisty i pěší ve své čtyřmetrové šířce přivede na vítkovické straně za Velký svět techniky. Na druhé straně řeky se napojí na slezskoostravském břehu na stávající cyklostezku vedoucí od Frýdku-Místku po Landek.

Vizualizace budované cyklistické a pěší lávky z Dolních Vítkovic do Slezské Ostravy.Vizualizace budované cyklistické a pěší lávky z Dolních Vítkovic do Slezské Ostravy.Zdroj: AP Atelier/Josef Pleskot

Nespojuje tedy Dolní Vítkovice s nikterak zastavěnou oblastí, právě naopak, stojí v podstatě v zemi nikoho, kterou ale hojně projíždějí cyklisté, bruslaři, výletníci, maminky s kočárky či pejskaři. A v létě jistě poslouží i řadě návštěvníků hudebních a dalších festivalů mířících pod Bolt Tower, kterým přijde vhod dostat se do areálu i z opačné strany.

Tykadla nad Ostravicí

Náklady na realizaci převyšují sto milionů korun, ačkoli ještě před necelými dvěma lety se odhadovala částka kolem šedesáti milionů, a autorem návrhu je dvorní dolnovítkovický architekt Josef Pleskot. Sám lávku nazývá pomyslnými „tykadly“ mezi svými projekty pro město. Líbivému označení napovídá i tvar lávky se všemi jejími komponenty.

V roce 1976 dokázali fotbalisté Baníku Ostrava v úvodním zápase 2. kola Poháru mistrů evropských zemí senzačně porazil na vyprodaných Bazalech před 32 tisíci diváky slavný Bayern Mnichov 2:1 po jednom z nejlepších výkonů v historii klubu.
KVÍZ: Výzva pro fotbalové fanoušky! Poznáte bývalé hráče Baníku na fotkách?

„Když jsem po usazení viděl lávku z Vítkovic přes železnici a řeku do Slezské Ostravy, opět jsem vůči Ostravě zahořel a s nadšením si ji přešel,“ vyprávěl Pleskot před pár týdny v exkluzivním rozhovoru pro Deník o svých minulých i připravovaných projektech pro tuto oblast. „Ihned se mi potvrdilo, v jakém krásném kontextu jsou Vítkovice zasazené a jak se s překročením kolejí rozevře příroda kolem Ostravice,“ dodal Pleskot ke stavbě, na které už více než měsíc pracuje sdružení firem Firesta-Fišer a Excon.

Komplikace při výstavbě

Stavbě se však nevyhýbají komplikace. Ve skutečnosti je jich celá řada. „Na stavbě se v průběhu výstavby vyskytlo několik komplikací. Namátkou dořešení příjezdů a vybudování montážní plochy pro osazení lávek, nevhodné podkladní vrstvy jak u lávky, tak u gabionové zdi, sesuv svahu u gabionu či klimatické vlivy, které mají vliv na technologické procesy,“ zmínila hlavní problémy náměstkyně primátora Ostravy pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Mladík se toulal po Ostravě.
Hledaný mladík, který rád jezdí tramvajemi, se našel

Na samotné lávce ještě chybí dokončit například části zábradlí v místě spojení obou jejích částí, stejně jako finální pochozí a pojezdový povrch. Vzhledný červený povrch viditelný na fotografiích na ocelové konstrukci je pouze ochranný nátěr. „Pro pokládku pochozí vrstvy potřebujeme několik dnů s minimální teplotou alespoň 10° Celsia, a to i v noci,“ vysvětlila náměstkyně, co patrně bude ještě řadu týdnů dokončení lávky bránit.

Mapa znázorňující, kde nová lávka stojí.Z vizualizací a mapky (červená spojnice přes řeku a trať) je patrné, kde budovaná lávka stojí.Zdroj: AP Atelier/Josef Pleskot

Termín dokončení avizovaný na začátek jara tak zatím nikdo nedokáže blíže specifikovat. V mezičase se však může pracovat i na samotném spojení lávky na okolní cyklostezky. „V rámci stavby se bude upravovat i návaznost na okolí dle projektové dokumentace,“ potvrdila Šebestová.