VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Bezpečnostní technik25 000 Kč

Technici bezpečnosti práce a ochrany zdraví, racionalizace výroby, ergonomických studií Bezpečnostní technik ve výrobě. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vaší náplní práce bude:, - péče o dodržování normy ISO 45001 (OHSAS 18001) ve výrobní společnosti, - péče o BOZP/PO dokumentaci dle platné legislativy, - analýza rizik, kontrola preventivních opatření, - vyšetřování a evidence pracovních úrazů, testování alkoholu, drog, - školení zaměstnanců, , Požadujeme: , - VŠ /SŠ technického směru, - osvědčení o odborné způsobilosti v oblasti BOZP, - osvědčení o odborné způsobilosti v PO, - alespoň 3 roky odborné praxe v činnosti Odborně způsobilé osoby v prevenci rizik, - znalost Aj na úrovni pre-intermediate (A2/B1), - znalost MS Office (zejména MS Excel), - pečlivost, spolehlivost, - řidičský průkaz sk. B, , Výhodou: , - zkušenost s prací bezpečnostního technika ve výrobní firmě nebo externě pro výrobní firmy, , Nabízíme:, - práci, kde můžete být platným členem týmu, - firmu, které se daří a kde je tým lidí, který chce svou práci dělat stále lépe, - a také zaměstnanecké výhody (dovolená navíc, pružná pracovní doba, cílové odměny, kurzy Aj, osobní ohodnocení, životní pojištění, dotované firemní stravování, zaměstnanecké slevy a další)________________________________________, V případě zájmu zašlete strukturovaný životopis s fotografií v českém a anglickém jazyce: , , Pavel Němec, SEJONG Czech s.r.o., Na Novém poli 385/ 1a, 733 01 Karviná, HR oddělení – tel. 552 305 814, e-mail: pavel.nemec@sjcz.cz. Pracoviště: Sejong czech s.r.o.- sídlo, Na Novém poli, č.p. 385, 733 01 Karviná 1. Informace: Pavel Němec, +420 552 305 814.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník20 000 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Operátor/operátorka ve skladu, pracoviště Rychvald. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 40. Poznámka: Osobní kontakt pouze v Po a St v 10:00 hod., , NÁPLŇ PRÁCE:, Manipulace se zbožím, skenování a dle pracoviště některá z dalších činností: příprava k expedici, kontrola zboží, nakládka a vykládka vozidel, manipulace s materiálem pro výrobní linky. V případě oboustranné spokojenosti vám umožníme další profesní růst na pozice jako je četař, koordinátor směny apod., , Práce ve směnném provozu - 3 až 4 směny (4směnný provoz s příplatkem navíc)., Možnost nástupu ihned, případně dle dohody., , CO OD VÁS OČEKÁVÁME?, * Praxe ve skladu, * Výhodou bydliště Orlová, Petřvald, Bohumín, Karviná, Havířov, Ostrava (možnost využít sdílených jízd s kolegy)., * Průkaz na VZV výhodou (není nezbytný, v případě potřeby zajistíme školení), praxe ale nutná, * Dobrý zdravotní stav., * Čistý trestní rejstřík., * Ochotu pracovat na směny (možnost přizpůsobení směn dle vašich možností)., , PROČ PRACOVAT ZROVNA U NÁS? NABÍZÍME VÁM:, * Celoroční jistotu práce ve stabilní mezinárodní společnosti s vedoucím postavením na trhu., * Stravenky plně hrazené zaměstnavatelem ve výši 70,- Kč/odpracovaný den (získáte tak až 1.540,- Kč v čistém)., * Práci v temperovaném skladě s moderní technikou.. Pracoviště: Dhl express (czech republic) s.r.o., rychvald, Šachetní, č.p. 1540, 735 32 Rychvald. Informace: Eva Sznapková, +420 725 237 975.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Frézař28 000 Kč

Seřizovači a obsluha konvenčních fréz Horizontkář - obsluha konvenčního zařízení. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: VYSOKÝ NÁBOROVÝ PŘÍSPĚVEK, nadstandardní mzda, Zajištěné ubytování (nejedná se o ubytovnu), Perspektiva dlouhodobého zaměstnání i kariérního růstu., , KONTAKT: předem telefonicky dohodnout schůzku. Pracoviště: Jan hefner, Šunychelská, č.p. 1196, 735 81 Bohumín 1. Informace: Jaromír Holáň, +420 606 794 163.

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač20 000 Kč

Seřizovači a obsluha číslicově řízených strojů Seřizovač a obsluha obráběcích CNC strojů (kromě dřevoobráběcích). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: KONTAKT: předem telefonicky dohodnout schůzku, perspektiva dlouhodobého zaměstnání i kariérního růstu. Pracoviště: Jan hefner, Šunychelská, č.p. 1196, 735 81 Bohumín 1. Informace: Jaromír Holáň, +420 606 794 163.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Házenkáři Karviné mají formu jako Ester Ledecká. Bod uhráli i v Lovosicích.

Závěr v Lovosicích v režii Michala Brůny

Hokejisté Havířova nestačili na Litoměřice, ale na rozdíl od nich si zahrají play off.

Havířov s rezervní sestavou prohrál

Plošiny hasičům spadly vinou polského ajťáka, firma ho kryje

Profesionální hasiči Moravskoslezského kraje jsou na rozpacích. Policie zjistila, že milionové škody na převrácených vysokozdvižných plošinách zavinila polská firma, ale nikdo konkrétní zjištěn nebyl. Proto bylo vyšetřování případu odloženo.

ANKETA: Vyberte nejlepší sportoviště Olympijského festivalu v Ostravě

Už podruhé mohli Ostravané i návštěvníci města zažít olympiádu na vlastní kůži. V areálu Olympijského festivalu v Ostravě si mohli vyzkoušet nespočet olympijských i neolympijských disciplín. A vy nyní můžete hlasovat o nejlepší sportovní disciplínu Olympijského festivalu Ostrava. 

Meteorologové varují: Budou silnější mrazy. Teplota může klesnout i pod minus 30

Meteorologové varují před silnými mrazy, které mají nastoupit dnes v noci. Až do druhé poloviny příštího týdne očekávají minimální teploty od minus 15 do minus deseti stupňů Celsia.

Olympijský festival v Ostravě i na horách jde do finále

XXIII. zimní olympijské hry jdou do finále a s nimi i dění v Olympijském festivalu v Ostravě. Hned v sobotu ráno se další zlatou medailí fantasticky zapsala do historie sportu neuvěřitelná Ester Ledecká.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT