VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 15 000 Kč Kuchaři speciálních diet Kuchař speciálních diet. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zaměstnanecké benefity:, -týden dovolené navíc, -příspěvek na stravování, -příspěvek na životní pojištění 450,- Kč měsíčně, -10% sleva v kantýně, -bezplatná hospitalizace na nadstandartním pokoji pro zaměstnance, pro rodinné příslušníky sleva 70%, -zvýhodněné volání u mobilního operátora i pro rodinné příslušníky, -vánoční balíčky nebo dárkové poukázky. Pracoviště: Karvinská hornická nemocnice a.s. - sídlo, Zakladatelská, č.p. 975, 735 06 Karviná 6. Informace: Martin Weber, +420 596 380 365. Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 21 300 Kč Ostatní řídící pracovníci v oblasti péče o seniory vedoucí domova pro seniory s výkonem funkce sociálního pracovníka. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 21300 kč, mzda max. 32070 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Odborná způsobilost, - Ukončené vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání v bakalářském nebo magisterském programu zaměřeném na sociální práci a příbuzné obory (§ 110, odst. 4 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů), - Další vzdělávání sociálního pracovníka (§ 111, zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů), Požadované obecné znalosti, schopnosti a dovednosti, - Komunikační dovednosti (kultivovaný slovní a písemný projev), - Organizační dovednosti, - Schopnost vedení týmu pracovníků, - Dobrá znalost práce na PC (MS Office, Internet), - Řidičský průkaz sk. B (aktivní řidič), Požadované speciální znalosti, schopnosti a dovednosti, - Znalost zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, vyhlášky č. 505/2006 Sb. ve znění pozdějších předpisů a dalších právních předpisů souvisejících s výkonem práce sociálního pracovníka, - Schopnost aplikace legislativních norem do praxe (zavádění Standardů kvality v sociálních službách), - Schopnost metodicky vést proces individuálního plánování s uživateli, - Znalost tvorby vnitřních pravidel ke standardům kvality, - Znalost projektového a grantového řízení, - Schopnost práce s rizikem a řešení konfliktů, - Schopnost strategického řízení a plánování, Požadujeme:, - praxi v sociálních službách , - zkušenost s řízením pracovního kolektivu minimálně 1 rok výhodou, , Charakteristika pracovní pozice, - Výkon činností sociální práce v domově pro seniory dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů., - Vedení sociálních spisů uživatelů služby a další související agendy., - Správa depozitních účtů uživatelů prostřednictvím programového vybavení IS Cygnus., - Jednání se zájemci o službu a vedení databáze žadatelů., - Zajišťování analytické, koncepční a metodické činnosti v řízené službě., - Organizování, řízení a kontrola činnosti zařízení, vedení pracovníků, podrobné informace najdete na www.domovjistoty.cz, , Způsob kontaktu: životopisy zasílat na e-mail. Pracoviště: Domov jistoty, příspěvková organizace - sídlo, Šunychelská, č.p. 1159, 735 81 Bohumín 1. Informace: Marie Neudertová, +420 596 014 046. Gastronomie - Gastronomie Pomocní kuchaři 13 000 Kč Pomocní kuchaři Pomocný kuchař - rozvoz stravy. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Zaměstnanecké benefity:, -týden dovolené navíc, -příspěvek na stravování, -příspěvek na životní pojištění 450,- Kč měsíčně, -10% sleva v kantýně, -bezplatná hospitalizace na nadstandartním pokoji pro zaměstnance, pro rodinné příslušníky sleva 70% , -zvýhodněné volání u mobilního operátora a to i pro rodinné příslušníky, -vánoční balíčky nebo dárkové poukázky. Pracoviště: Karvinská hornická nemocnice a.s. - sídlo, Zakladatelská, č.p. 975, 735 06 Karviná 6. Informace: Martin Weber, +420 596 380 365. Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 15 000 Kč Technici elektronici přístrojů, strojů a zařízení servisní technici nápojových automatů a kávovarů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce: servis nápojových, prodejních automatů a kávovarů., zaměstnanecké výhody:služební auto, služební telefon, cestovní náhrady;, , Způsob kontaktu: předem telefonicky dohodnout schůzku. Pracoviště: Lumo plus s.r.o. - pracoviště, 735 72 Petrovice u Karviné. Informace: Ondřej Kretek, +420 731 577 621.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Plakáty s kandidátkou do Senátu ČR Markétou Kabourkovou hyzdí různá místa v Havířově.
2 9

Volby se blíží. Jako první začala hyzdit město zájemkyně o Senát Kabourková

Z ligového utkání Karviná - Plzeň.
18

Karviná na dobré cestě. Teď je potřeba začít bodovat

Nové uzavírky i nově opravené cesty v centru Karviné

Od pátku 24. srpna se musí šoféři v centru Karviné připravit na nové uzávírky. Naopak, během toho samého týdne plánuje magistrát města zprůjezdnit rekonstruovanou část ulice K. Śliwky, a to od zimního stadionu po občerstvení U dlouhých vidlí. Půjde ale zatím o provizorní provoz.

Finta "vnuk" stále v kurzu, tentokrát však nevyšla

Naštěstí neúspěšně skončila v sobotu v Karviné další lidská hyena, která chtěla vylákat peníze od šestasedmdesátileté ženy. Pomoci měla stará známá finta „vnuk“.

Nový rondel slouží motoristům

Nový kruhový objezd v Bohumíně, který zjednoduší dopravu v rušné křižovatce Bezručovy a Revoluční ulice v blízkosti průmyslových podniků, už slouží motoristům.

Karviná předvedla výborný výkon. Schází jen body

Karviná /FOTO/ – Takhle by to, pánové, šlo. Fotbalisté MFK Karviná sice zůstávají i po pátém kole FORTUNA:LIGY bez bodu, avšak herní představení proti Plzni je může naplňovat optimismem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT