VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letiště Leoše Janáčka Ostrava stagnuje aneb Temno nad Mošnovem

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR/ Do druhého největšího letiště v zemi bylo za posledních deset let investováno už takřka tři miliardy korun. Jen opravdoví zahraniční specialisté a analytici mohou objektivně posoudit, zda účelně. Realita je taková, že to na výsledcích Letiště Leoše Janáčka zatím není vůbec vidět.

7.2.2018
SDÍLEJ:

Letiště Leoše Janáčka Ostrava. Ilustrační foto.Foto: Archiv Deníku

V tuzemsku je v provozu pět mezinárodních letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice, Karlovy Vary), pouze to v hlavním městě je schopno bojovat s polskou konkurencí.

Na celé čáře prohrává už řadu let boj o zákazníka i Letiště Leoše Janáčka Ostrava, které sice navenek působí sebevědomě a pozitivně, ale v pomyslném žebříčku úspěšnosti by se v Polsku umístilo až na dvanácté pozici…

Jste spokojeni s fungováním Letiště Leoše Janáčka Ostrava?
Hlasovat můžete v anketě pod článkem.

Hlavně proto vyznívá tisková zpráva ostravského letiště o počtu pasažérů za rok 2017 tragikomicky. A to i přesto, že mošnovské letiště odbavilo nejvíce cestujících za posledních devět let a nárůst činil 26 procent.

V Polsku se těmto statistikám odborníci nejen smějí, ale také si při čtení určitě mnou ruce. Zrovna z Ostravy totiž nebezpečí přetáhnutí klientů určitě nehrozí.

„Těší nás, že díky naší obchodní politice, výraznému navýšení marketingu a oživení leteckého trhu prošlo branami letiště přes 324 tisíc cestujících,“ komentoval roční statistiky obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský a připomněl i to, že se společnosti meziročně podařilo snížit ztrátu z 88 milionů na 15 milionů korun.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

V regionu se najdou ale také kritici, kteří podobným optimismem neoplývají a dlouhodobě poukazují na nenaplněný potenciál letiště nebo statistiky konkurence. Marně… „U nás se o všem mluví, v Polsku koná. Šance, kterou Mošnov na trhu před více než deseti lety měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť u našich severních sousedů,“ uvedl Radim Gál, předseda spolku Létejme z Ostravy. Jeho slova jsou možná tvrdá, ale vcelku trefná.

Moravskoslezský kraj, jako majitel, selhává, politici se opakovaně schovávají už řadu let za prázdné fráze. „Letiště je nezbytné pro další existenci kraje. Nemám teď na mysli jen lety na dovolenou. Letiště je hlavně vstupní brána pro byznys. Nápravu vidíme v rozlétání nákladní dopravy, která může pomoci vydělávat, abychom pak mohli dotovat také civilní linky,“ řekl před časem hejtman Ivo Vondrák. Z jeho slov je patrné, že řešení problému je stále v nedohlednu.

Rozvoj letišť u našich severních sousedů je přitom řízen státem a začal už v roce 2004, kdy se Polsko připojilo k Evropské unii. Vláda si tehdy vyjednala v Bruselu, že může dotace využívat také na rozlétávání linek, což se ukázalo jako klíčové. Loni prošlo polskými letišti 40 milionů pasažérů.

Hlavní varšavské Letiště Fryderyka Chopina dokonce v minulém roce odbavilo poprvé v historii více cestujících (15,75 milionu) než pražské Letiště Václava Havla (15,41 milionu). Dvojciferný růst hlásila i všechna hlavní polská letiště: Krakov (5,83 milionu cestujících + 17,2 %), Katovice (3,89 milionu + 21,7 %) a Gdaňsk (5,83 milionu + 14,2 %).

V Mošnově proti tomu panuje celý rok klid a pohoda, z čehož všechny jednou za rok vyruší jen úspěšné a hojně navštěvované Dny NATO. I z toho je patrné, že polská letiště už Ostrava těžko někdy dožene.

ROZHOVOR: Letiště osm let spalo. Dodnes se vzpamatovává

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově už řadu let stagnuje a přešlapuje na místě, což ostře kontrastuje s masivním rozvojem nedalekých letišť v Katovicích nebo Krakově.

Ředitel mošnovského letiště Jaromír Radkovský.

Jak vidí situaci ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava Jaromír Radkovský? (na snímku vlevo - pozn. redakce)

„V minulosti vedení odmítlo nízkonákladové přepravce. Nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova,“ říká v rozhovoru pro Deník.

V čem vidíte problém? Není to absence některých letovisek? Neuvažujete o přidání dalších charterových letů?

Z ostravského letiště se v letním období létá do jedenadvaceti destinací po celé Evropě i mimo ni. Momentálně jednáme s cestovními kancelářemi a leteckými přepravci o navyšování letů a nových destinacích, které však z obchodních důvodů nebudeme jmenovat. Bohužel v minulosti vedení letiště odmítlo nízkonákladové přepravce. Toto nepochopení měnícího se trhu mělo fatální následky i vzestup Katovic a Krakova, ze kterého se dodnes nedokáže letiště vzpamatovat.

Moravskoslezskému kraji se ani po opakovaném vyhlášení výběrového řízení nepodařilo získat dopravce, který by provozoval letecké linky do Amsterdamu a Helsinek. Linku do Amsterdamu nyní nabízí Transavia z katovického letiště… Poláci byli opět rychlejší…

V první řadě letiště Katovice má linku do Amsterdamu jen jako tzv. point-to-point s nízkonákladovým přepravcem, to znamená bez přestupu takzvaný za Amsterdam. Veřejná nabídka Moravskoslezského kraje však počítala zejména s přestupními lety přes Amsterdam s takzvaně síťovým přepravcem. Takže se jedná o rozdílný přístup. Za druhé minulé vedení Moravskoslezského kraje nevzalo v potaz absolutní přeplněnost letiště v Amsterdamu, kde je téměř nemožné získat přistávací časy, takzvané sloty.

Před časem jste prohlásil, že byste zavedl nové linky do Evropy. Smysl regionálního letiště vidíte v linkách do větších mezinárodních uzlů. Uvažoval jste o Vídni či Varšavě. Na čem to zatím ztroskotává? Čím chcete dopravce do Mošnova přilákat?

Je nutné si uvědomit, že letiště Ostrava osm let spalo a že letecký obchod se za poslední roky výrazně změnil. V dnešní době si v Evropě navzájem konkuruje okolo 500 letišť. K úspěchu v této konkurenci je zapotřebí mít zajímavou destinaci, odkud a kam cestující chtějí létat. Existence samotného letiště nestačí. Letecké spojení musí mít také výraznou finanční, nejen politickou podporu měst a kraje: proto tak rychle vyrostlo například letiště Katovice. Samozřejmě je ale naší ambicí otevřít z letiště Ostrava v roce 2018 i nové destinace.

Přispěl ke zlepšení situace železniční spoj, který přepravuje cestující na letiště? Kolik lidí ho denně využívá?

Tuto otázku by bylo vhodnější položit lidem z Českých drah. Z mého pohledu k rozvoji leteckých linek nijak nepřispívá, cestující zde vídáme spíše ojediněle.

O kolik klesl počet přepravených pasažérů se srovnatelným obdobím v minulém roce?

Za poslední měsíce zaznamenáváme šestnáctiprocentní nárůst počtu cestujících oproti srovnatelnému období v minulém roce. Je to dáno i výraznější marketingovou podporou současných linek. Očekáváme, že i v příštím roce počet cestujících vzroste alespoň o sedm až deset procent.

Jak je to s nákladní dopravou?

Ta nám díky našim kontaktům letos vzrostla o desítky procent. Tato aktivita je pro nás klíčová, intenzivně jednáme s několika přepravními společnostmi. Cargo je pro nás v budoucnu nejdůležitějším cílem v rozvoji letiště.

Jaké jsou vaše další plány, aby bylo letiště vytíženější?

Do tří let minimálně 400 tisíc cestujících a pravidelné cargo lety. V hospodaření je to hlavně zastavit sestupný trend a vhodnými investicemi zlepšit finance letiště, tak aby se letiště Ostrava do zhruba pěti až sedmi let dostalo do provozního zisku.

Autor: Aleš Uher, Hana Porebská

Nahravá se anketa
7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 25 000 Kč Elektromechanici Údržbář výrobního zařízení – ELEKTROMECHANIK. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, montáž, funkční zkoušky, demontáž, seřizování, oživování a opravy (běžné a střední) elektrických částí strojů a přístrojů obrobny (vícevřetenové obráběcí automaty a CNC obráběcí stroje), elektrických částí strojů a přístrojů výrobních linek (hydraulické, pneumatické systémy, systémy mechanického přenosu síly), průběžná kontrola strojů a zařízení pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti, po zaškolení kontrola a oprava strojního zařízení v souladu s platnými předpisy, ošetřování a údržba montérského nářadí, nástrojů a zařízení, vyhledávání závad a samostatné stanovování následného postupu oprav, pravidelná preventivní údržba strojů a zařízení, údržbářské činnosti na budovách a nevýrobních zařízeních, odstraňování zjištěných nedostatků z TPM a zjištěných úniků, , Požadujeme:, SOU v oboru elektro nebo mechanik - elektronik, přezkoušení z vyhlášky 50/1978 Sb. – minimálně § 6, výhodou - znalost programování Simatic, znalost frekvenčních měničů, principů čidel a senzoriky , zkušenosti s údržbou obráběcích strojů výhodou, manuální zručnost. Pracoviště: Gates hydraulics s.r.o., Dětmarovická, č.p. 409, 733 01 Karviná 1. Informace: Jana Ormaniecová, +420 597 467 665. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 13 500 Kč Pracovníci ostrahy, strážní Bezpečnostní pracovníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, Ochrana a kontrola majetku klienta, Kontrola osob při vstupu, 12-ti hod. směny (denní, noční), Obsluha vrátnice, , Požadujeme:, reprezentativní a příjemné vystupování, pečlivost, spolehlivost, flexibilita, aktivní přístup k práci, praxe na obdobné pozici výhodou, znalost PC, , Nabízíme:, zázemí silné a stabilní společnosti, možnost dalšího vzdělávání, práci v příjemném a přátelském prostředí, profesionální zaškolení, nástup dle dohody (HPP/DPP), profesionální zaškolení, , HPP na dobu určitou 1 rok s možností prodloužení., , Způsob kontaktu: zaslat životopisy na email.. Pracoviště: Centr group-elmont s.r.o. - dětmarovice, 735 71 Dětmarovice. Informace: Dana Mahrová, . Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 89 Kč Svářeči svářeči ZK 111. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 89.2 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: mzda: bude upřesněná dle zkušeností a dovedností;, možno i nevyučení s praxí v oboru;, pracoviště: dle zakázek, doprava zajištěná;, Způsob kontaktu: předem telefonicky dohodnout schůzku. Pracoviště: Plusmetal s.r.o.- sídlo, Čsl. armády, č.p. 885, 733 01 Karviná 1. Informace: Daniel Malyjurek, +420 724 909 774,774 885 087,774 725 087. Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 15 000 Kč Provozní zámečníci, údržbáři Provozní zámečník čerpadlář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce, -Provádění oprav strojních zařízení v energetice, -Provádění samostatné realizace dílčích prací na zakázkách při údržbě a opravách strojních zařízení dle výkresové dokumentace při dodržování postupu oprav zařízení se zaměřením na čerpadla, -Komunikace s mistrem ohledně realizace zakázek, -Periodické kontroly strojního zařízení v energetice, -Zajištění odborných činností dle požadavku zákazníka, , Požadujeme, -SOU, SŠ, -Praxe na obdobné pozici, -Dobré organizační a komunikativní schopnosti, -Schopnost rychle se učit, -Důslednost, samostatnost, flexibilitu, loajalitu, , Nabízíme, - Motivační platové ohodnocení, - Firemní benefity, - Možnost osobního a profesního rozvoje, , Způsob kontaktu: e-mailem.. Pracoviště: Stelmar s.r.o., 735 71 Dětmarovice. Informace: Marie Slowiková, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Filipa Panáka (v bílém) je zájem z ligových klubů.

Filip Panák je po operaci, na podzim už hrát (asi) nebude

Oprava mostu v Dětmarovicích se protáhne.

Oprava mostu v Dětmarovicích se protáhne o půl roku

MHK poprvé padl. Ve Vsetíně

Karviná /FOTO/ – Vítěznou podzimní jízdu druholigových házenkářů MHK zastavil v posledním kole soutěže Vsetín.

Jako závodníci. Policisté na okruhu spotřebují sadu pneumatik denně

Brno, Ostrava - Místo závodních motorek auta s houkačkami. Víc než osm set policistů, hasičů a záchranářů z Moravskoslezského kraje trénuje své řidičské dovednosti na Masarykově okruhu u Brna. Příslušníky integrovaného záchranného systému na školení vyslal kraj koncem října. Poslední řidiči se na okruhu projedou 15. listopadu.

Spadané listí mizelo z ulic, auta dostávala "botičky"

Všechno je jednou poprvé. Poprvé v historii města si tak v úterý v Bohumíně vyzkoušeli úplnou novinku v podobě podzimního blokového čištění tamních ulic. Smyslem je zbavit ulice spadaného listí ještě před příchodem zimy, pár řidičů pak tuto akci odnesli i botičkami, když parkovali, kde neměli.

Orlovský volejbal oslavil kulatiny. Má čtyřicet let!

Orlová – Čtyřicet let, to už je doba. Právě takové jubileum si v minulých dnech připomněl volejbalový klub SK Slezan Orlová, který se do Orlové přemístil v roce 1978 z Rychvaldu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT