Stavbu, která začala v říjnu 2007, hodnotili zástupci SŽDC, stavbaři, projektanti i starostové obcí, ve kterých se lidé museli dlouho vypořádávat s problémy, které akce přinesla. „Pro místní obyvatele to znamenalo obrovskou zátěž – hluk, prach, vibrace a znečištění komunikací," pravil mostecký starosta Josef Szotkowski. Dodal, že jen loni čelil desítkám či spíše stovkám telefonátů, kdy si lidé na dopady stavby stěžovali. „Musím ale ocenit jejich přístup, našel jsem u nich pochopení," prohlásil Josef Szotkowski. Řekl, že musí poděkovat i SŽDC a stavebním firmám, a to za korektní přístup při řešení problémů.

„S úlevou musím říct, že je to paráda – je hotovo," konstatoval starosta Hrádku Robert Borski. Rovněž on mluvil o korektním přístupu těch, kteří měli stavbu na starosti. „Nakonec jsme se vždycky nějak domluvili," pravil.

Podle SŽDC je úsek mezi Bystřicí a hranicí se Slovenskem důležitou součástí třetího mezinárodního tranzitního železničního koridoru a zároveň transevropské dopravní sítě.

Projekt měl zvýšit rychlost přepravy, bezpečnost a jízdní komfort cestujících. „Já jsem sem dneska přijel vlakem. Je to jiný level – je to v podstatě Švýcarsko," prohlásil v domě PZKO Ivo Muras z krajského úřadu.

Na celém devatenáctiki­lometrovém úseku se kompletně vyměnil železniční svršek a spodek, opravilo se nebo nově postavilo 29 mostů, 38 propustků, 7 lávek pro pěší, 9 přejezdů a řešily se i další objekty. Kompletní rekonstrukcí prošly železniční stanice v Mostech, Návsí a Bystřici a dále zastávky.

Ve stanici v Mostech stavbu připomíná socha medvěda z dílny místního rodáka Milana Lyska. „Je to přes dvě stě let starý dub, který byl dovezen z Moravy," pravil 52letý muž k materiálu, z něhož medvěda zhotovil. Kolik hodin nad dílem strávil, neví. „Nikdy hodiny nepočítám, pracuji jen tehdy, když mám chuť," řekl k řezbařině. V souvislosti s optimalizací tratě zhotovil i sochu poutníka, která je v zastávce ve Vendryni. „K železnici mám blízko. Můj děda dokonce dělal na mosteckém tunelu – přišel tam o dva prsty," připomněl stavbu z roku 1917.

Na trati u Mostů se původně nacházely dva jednokolejné tunely, ty však už nesplňovaly předpisy. V rámci modernizace byl jeden tunel přestavěn na 612 metrů dlouhý dvoukolejný a druhý upraven na únikovou štolu pro složky IZS. Nevyužitá část starého tunelu byla zasypána.

Podle SŽDC si stavba vyžádala zhruba 5,733 miliardy korun, dotace by mohla přesáhnout čtyři miliardy korun.