Výpravný americký film Vítězství ducha (Triumph of the Spirit) se odehrává za války v koncentračním táboře Osvětim, kde židovský boxer v podání Willema Dafoe musí v ringu bojovat o život pro pobavení esesáků.

Filmaři, hasiči, turisté i bezdomovci

Pro zfilmování příběhu podle skutečné události jsou klíčové scény z nádraží v řecké Soluni. Koncem osmdesátých let soluňské nádraží už nestálo, tak filmaři použili jeho přesnou kopii v polských Hlubčicích, pár kilometrů od Krnova.

Z budovy bývalé liberecké továrny se stala ruina, která láká milovníky urbexy a lidi bez domova
Domy, ve kterých žijí špína a strach. Deník mapuje temná a pustá místa

Samotné nádraží v Hlubčicích je významná památka a architektonický skvost. Bohužel místo turistů ho dnes navštěvují jen bezdomovci. Jeho střecha se zřítila a už několikrát vyhořelo.

V srpnu 2023 hasiči vyjeli hasit nádraží hned dvakrát. Starosta Hlubčic (Głubczyc) Adam Krúpa na webu města informoval, že navzdory požárům stále má památková nádražní budova šanci na záchranu. Polské ministerstvo zemědělství a rozvoje venkova je připravené podpořit Hlubčice při získávání státních prostředků pro tento účel.

Do polských Hlubčic, které leží blízko Krnova, přijel vlak naposledy v roce 2000. Díky velkorysým investicím se železniční doprava na tuto trať zase vrátí. Červen 2023
Polsko investuje miliardy do obnovení železniční dopravy u Krnova

Krnov s polskými Hlubčicemi spojovala železniční trať, která už po válce nebyla obnovena. V dubnu 2000 byla v Hlubčicích veškerá železniční doprava zcela zastavena. Historické nádraží začalo chátrat.

Rozcestí: demolice nebo záchrana

Železniční stanice v Hlubčicích byla postavena asi před 150 lety. Je to jediné takové nádraží v Evropě. Jeho jedinečnost vyplývá z toho, že svým tvarem odkazuje na parní lokomotivu. Její dvacetimetrová věž s vyhlídkou imituje komín parní lokomotivy.

Její smutný osud odstartovaly pokusy o privatizaci v roce 2013. Po letech devastace budovu koupilo město Hlubčice a zahájilo zpracování projektové dokumentace na záchranu této památky.

Nádraží v Hlubčicích má svou architekturou evokovat tvar parní lokomotivy.
Starostové chtějí prázdný železniční násep změnit na cyklostezku

Vzhledem k současném stavu nádraží si mohou vyhlídku z věže nebo návštěvu v patře dopřát snad jen horolezci. Schody a vlastně celé nádraží v Hlubčicích je v katastrofálním stavu. Okna v přízemí jsou sice zakryta provizorními výplněmi, ale bezdomovci si už dávno našli cestu dovnitř.

Střecha chybí a stropy jsou prolomené už od požáru v roce 2020. Deník dokumentoval situaci v červenci, tedy krátce před velkým požárem. Bylo zřejmé, že zdevastované interiéry jsou vyklizené od odpadků a stop po bezdomovcích. Celkově by se dal stav nádraží popsat jako těsně před zhroucením. Nebo před rekonstrukcí.

Seznam památek

Podle odhadů si rekonstrukční práce na hlubčickém nádraží mohou vyžádat přes sto milionů korun. Při shánění finančních prostředků by mohla pomoci skutečnost, že nádraží je zapsáno v seznamu památek. Souběžně s projektováním záchranných prací město Hlubčice zajistilo vyčištění budovy od hromad suti a odpadků, které sem nanosili bezdomovci v průběhu mnoha let.

"Do konce srpna chceme mít plně hotovou technickou dokumentaci spolu s povolením na rekonstrukci stanice," informoval Adam Krupa, starosta města Hlubčice, polské novináře z Nowa Trybuna Opolska s tím, že investici již byla zahrnuta do letošního rozpočtu. 

Architektura hlubčického nádraží má evokovat tvar parní lokomotivy. Nádherná památková budova je přesnou kopií vyhořelého nádraží v Soluni, proto zde filmový štáb natáčel scény z Řecka.
Historické nádraží známé z filmu je na prodej za milion

"Podáme žádosti o fondy EU, o prostředky na ochranu památek a dokonce i o program určený pro postátní zemědělské oblasti," doplnil starosta Adam Krupa. Prvním zklamáním bylo zamítnutí žádosti o dotaci, kterou Hlubčice adresovaly Fondu památkové ochrany. Druhým další velký požár ze čtvrtka 24.8. na pátek.

"Samozřejmě po ukončení hasebního zásahu bude nutné posoudit stav zdí, zda budou vyžadovány speciální zabezpečovací práce, ale jsem optimista a na této věci stále pracuji. Nádraží v Hlubčicích je mimořádným, velmi významným architektonickým objektem na mapě našeho města. Podporu při získávání prostředků na rekonstrukci nádraží deklaroval i náměstek ministra zemědělství pan Janusz Kowalski, se kterým jsem v kontaktu," informoval starosta Hlubčic Adam Krupa na městském webu glubczyce.pl 25 srpna, tedy den po velkém požáru.

Plán? Chráněné bydlení

V plánu je ještě letos vytvořit nový strop v nejvyšším patře budovy, aby se s tímto způsobem zpevnily rozmáčené stěny a chránily je před zhroucením. Příští rok dostane nádraží novou střechu.

Na trati Racibórz - Hlubčice (Głubczyce) - Racławice Śląskie se výhledově počítá s obnovením provozu, ale budova v Hlubčicích už nebude sloužit jako nádraží. Město Hlubčice by zde chtělo zřídit denní stacionář pro seniory a chráněné bydlení.

V polských Hlubčicích na křižovatce ulic Skłodowské a Żeromského stál od roku 1946 památník vděčnosti sovětské Rudé armádě. V rámci dekomunizace Polska byl odstraněn 5. května 2023.
Dekomunizace Polska: Hlubčice odstranily památník Rudé armády

Město Hlubčice koupilo historické nádraží na jaře 2022 od varšavské společnosti "Stacja Głubczyce". Předchozí majitelé se o objekt prakticky nezajímali a jen přihlíželi, jak se nádraží mění v totální zříceninu.

Historická lokomotivní stanice Budova z druhé poloviny devatenáctého století byla postavena ve tvaru lokomotivy. V přední části je dvacetimetrová věž imitující komín parního stroje. Na vrcholu bývala vyhlídka.

Hlubčice (Głubczyce)

Kde stojí:
v Opolském vojvodství, má 12 tisíc obyvatel, leží 18 km od Krnova
GPS lokace:
Kdy a kým byly postaveny: V rámci německé kolonizace ve 13. století se zde rozvinulo město, během mongolského vpádu v roce 1241 bylo zničeno a následně za vlády Přemysla Otakara II. znovuvybudováno. V roce 1503 bylo Hlubčicko spojeno s Krnovskem pod vládou Schellenbergů a Hohenzollernů.
Kdy a jakou zažily největší slávu: V roce 1855 získaly Hlubčice železniční spojení s Ratiboří, v roce 1873 s Krnovem a v roce 1876 s Raclavicemi (německy Deutsch Rasselwitz, polsky Racławice Śląskie).
Odkdy a proč areál chátrá: Novorenesanční výpravní budova nádraží Hlubčice z roku 1890, která svým tvarem s charakteristickou věží měla připomínat lokomotivu; zůstala po roce 2000 opuštěná a chátrající. Důvodem jsou neúspěšné pokusy o privatizaci.