Tento týden se čeští motoristé probudili do nového světa. Dálnice a silnice už nelemují reklamy všeho druhu, ale jednotná trikolora. Přehnané národní cítění? Příprava na velký sportovní svátek? Blížící se volby? Ne, ne a ještě jednou ne. „Vyvěšením“ národní vlajky chtějí reklamní společnosti bojovat za svůj byznys a odmítají novelu zákona, která zakazuje výskyt reklamních poutačů do 250 metrů od dálnic a do 50 metrů silnic první třídy mimo zastavěnou část obce.

České vlajky v těchto dnech lemují dopravní koridory jako pouliční osvětlení a dorazily i do Ostravy.

„Jejich cílem je upozornit na stávající stav, tedy v platnost vstupující novelu zákona, kterou považujeme za hloupou, špatnou a zejména neústavní,“ řekl Deníku tiskový mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa s tím, že přelepením reklamy vlajkami chce svaz ctít nařízení zákona o jejím zákazu.

PATRIK SURÓWKA během natáčení filmu The Adventures.
Ostravského kaskadéra chválí slavní lidé z filmové branže

Jedná se podle něj pouze o doporučení Svazu provozovatelů venkovní reklamy jednotlivým společnostem, avšak nemá prý informaci, že by se toto doporučení některá z firem rozhodla nerespektovat.

ZÁKON JE ZÁKON

Na tváři ministra dopravy Dana Ťoka však tento krok vyvolal pouze úsměv.

„Na dálnicích se nyní jeden z vlastníků dobrovolně přihlásil k billboardům, přelepil je vyobrazením státní vlajky a může tak naopak pomoct rychleji identifikovat, které z poutačů je potřeba rovněž odstraňovat. Zákony přece platí pro všechny i pro firmy provozující billboardy. My se jím rozhodně řídit budeme,“ ubezpečil Ťok ve svém prohlášení.

Rudolf Štefanov a Josef Švejdar patří mezi vězně, kteří opravují darovaná kola určená dětem v Gambii.
Do unikátního projektu se zapojila také ostravská Věznice Heřmanice

Majitelé reklamních billboardů a Svaz provozovatelů venkovní reklamy jsou však přesvědčeni, že se zákonem řídí také. Státní symbol prý přeci není reklama.

„Právní výklad zákona vnímáme tak, že v tomto případě se nejedná o reklamní plochu, je splněno nařízení zákona a není tedy co odstraňovat,“ je přesvědčen Váňa. Zda jim to bude něco platné, je ale nanejvýš nejisté.

„Očekávám, že majitelé většiny billboardů svoje poutače odstraní, jak jim nařizuje zákon,“ nechal se slyšet ministr dopravy. Pokud tak neučiní, vyzve je ministerstvo dopravy k odstranění, případně billboardy prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic samo odstraní a po firmách bude vymáhat náklady.

Už v pátek 1. září 2017 vstoupí v platnost novela zákona, která výrazně omezuje výskyt reklamních ploch kolem tuzemských silnic.
Billboardy u silnic končí. Odvádějí pozornost řidičů