Když pak přijdou talentované děti do první třídy, běžné učivo je pro ně nudným opakováním. Řešením můžou být specializované třídy pro intelektově nadané děti. Fungují i ve Frýdku-Místku.

V kraji ojedinělý přístup zvolila místecká 8. základní škola. „Máme s tím velmi dobré zkušenosti," shrnula ředitelka školy Marie Rojková. Práce s dětmi, které mají speciální vzdělávací potřeby, je sice podle ní náročná, odměnou jsou ale spokojené děti i jejich rodiče. „Chceme, aby se nadané děti ve škole nenudily a aby byl využit jejich potenciál," přiblížila ředitelka základní školy.

V průběhu podzimu a zimy škola vyhledává v mateřinkách talentované děti, které převyšují své vrstevníky. Na základě doporučení školního psychologa či pedagogicko-psychologické poradny je pak pozve k zápisu. „Dvě vyhlédnuté děti se rozhodly nenastoupit, všechny ostatní pozvané děti tento týden k zápisu přišly," poznamenala Marie Rojková.

Ve specializovaných třídách se učí vždy zhruba dvacet dětí, ve třech ročnících tady v letošním školním roce evidují šestapadesát žáků. V běžné třídě má učitel běžně na starost pětadvacet dětí, někdy dokonce třicet. „Připravují se dělené hodiny matematiky a českého jazyka. Výuka se oproti běžným třídám liší poměrně výrazně, rozšiřujeme učivo třeba o logiku a kombinatoriku. Snažíme se výuku obohatit," doplnila ředitelka školy. Podobných speciálních tříd je v republice poskrovnu, stát totiž na podporu vzdělávání intelektově nadaných žáků na základních školách nedává ani korunu. Důležitá je proto finanční podpora města a kraje. Ve třídách se učí děti nejen z Frýdecko-Místecka.