Ředitelství silnic a dálnic má jasno, kdo postaví druhou část obchvatu Frýdku-Místku. Firma, která uspěla v tendru, nabídla, že stavbu vybuduje o téměř čtvrtinu levněji, než byla předpokládaná hodnota zakázky.

Druhou etapa obchvatu řeší zhruba čtyřkilometrový úsek mezi silnicí I/56, tedy výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí, a dálnicí D48 do Českého Těšína. Česká společnost Silnice Group, která vede sdružení firem usilující o výstavbu obchvatu, má postavit nový úsek D48 za zhruba 1,34 miliardy korun bez DPH. V úterý už se smlouva objevila v registru smluv. V tendru vybíralo ŘSD ze šesti nabídek, nakonec vybralo nejlevnějšího zhotovitele.

Druhá etapa obchvatu naváže na jeho rozestavěnou první část. Už na jaře se začalo pracovat v úseku, který zahrnuje výstavbu zhruba poloviny obchvatu poblíž přehrady Olešná směrem k výpadovce na Frýdlant a také připojení dálnice D56 na D48. „Stavba pokračuje podle schváleného harmonogramu,“ uvedlo ŘSD. Na čilý stavební ruch a řadu náklaďáků natrefí lidé prakticky po celé délce trasy chystaného obchvatu, prozatím ale stavební práce nijak výrazně nekomplikují dopravu ve městě.

První etapu ale staví jiné sdružení firem, než které se postará o druhou část, konkrétně pod vedením stavební firmy Alpine Bau CZ. I v případě výstavby první části obchvatu Frýdku-Místku byla nabídková cena – 2,17 miliardy korun bez DPH – o čtvrtinu nižší, než činil předpoklad. Stejné sdružení v čele s Alpine Bau CZ usilovalo i o vybudování druhé etapy obchvatu, jeho nabídka ale byla o 23 milionů dražší než v případě vítěze tendru.

Přípravu výstavby druhé etapy brzdí několik komplikací, části trasy chybí platné stavební povolení. Do příprav stavby také dlouhodobě zasahuje ekologické sdružení Děti Země. Ministerstvo dopravy na přelomu července a srpna zamítlo rozklad spolku proti stavebnímu povolení druhé etapy, proti tomu ale v září podaly Děti Země správní žalobu, která se týká chráněného úseku kolem řeky Morávka. V případě, že krajský soud zamítne stížnost ekologů, budou moci ještě podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

První etapa spolu s napojením D56 na budoucí obchvat by sice mohla být samostatně uvedena do provozu, v ideálním případě by ale obě etapy obchvatu byly dokončeny najednou. Jedině tak se uleví centru města.