VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šance pro prodlouženou Rudnou. Dohoda s Dušanem Richtárem je údajně blízko!

Dohoda je údajně blízko! Moravskoslezský kraj a Ředitelství silnic a dálnic našly společnou řeč s Dušanem Richtárem, který blokuje dostavbu čtyřsetmetrového úseku. Spekuluje se o částce, která by se mohla vyšplhat až ke třiceti milionům korun.

6.12.2018
SDÍLEJ:

Zablokovaná stavba Prodloužené Rudné. Ilustrační foto.Foto: Deník / Lukáš Kaboň

„Zaplatit, jen ať už se konečně jezdí,“ říkají jedni. „S vyděrači a spekulanty se nemá vyjednávat,“ oponují druzí. Problém dostavby prodloužené Rudné stále sužuje motoristy z regionu a je nějaký čas taky jasné, že v celém sporu nebudou vítěz ani poražený.

Už bezmála osm let lidé poslouchají výroky politiků a dalších zainteresovaných lidí, že dostavba prodloužené Rudné bude hotová k tomu či onomu datu.

Novým „termínem spásy“ má být polovina roku 2020. Vysněná dohoda je podle informací Deníku blíže než kdykoliv dříve! I proto všechny zúčastněné strany vcelku logicky uvalily na téma přísné embargo. „Vůbec nepochybuji, že se dohodneme. Vidím to hodně pozitivně,“ sdělil Deníku ještě v polovině listopadu náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Podle něj by mohlo být v ideálním případě jasno už do konce roku.

Na mysli měl nejen dohodu ohledně vyvlastnění věcných břemen Dušana Richtára a spol., ale také o výstavbě lávky, která silnici přemostí. Strany už se dříve dohodly i na vyšší a kvalitnější protihlukové stěně.

Vše na téma Prodloužené Rudné najdete zde

BEZ KOMENTÁŘE

Nejdůležitějším bodem jednání jsou ale od začátku právě pozemky Dušana Richtára. Kuloáry se šíří nepotvrzené informace, že by za ně mohl vyinkasovat částku blížící se 30 milionům korun, čímž by po dlouhých letech konečně umožnil dostavbu klíčového tahu ve směru z Ostravy na Opavu.

Ten by výrazně pomohl ovzduší i dopravní situaci v Porubě. O tom, že jsou jednání ve finální fázi, svědčí i skutečnost, že všichni zainteresovaní váží při výrocích každé slovo.

„O tom, že jednáme se zástupci majitelů věcných břemen, jsme veřejnost informovali. Dohodli jsme se však, že ani jedna strana nebude zveřejňovat žádné detaily z průběhu jednání do doby, dokud nenajdeme konsenzus na technickém řešení protihlukové stěny a lávky. A dohodu ctíme. Proto jakékoliv ‚zaručené‘ informace, které mezi lidmi kolují, jsou jen ničím nepodložené spekulace. Zcela pak vylučuji, že by se v rámci vypořádaní věcných břemen jednalo o jiné částce, než kterou stanovuje zákon a odborný odhad,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Ani samotný Richtár, který s médii komunikuje jen výjimečně, nebyl sdílnější. Deníku jen vzkázal, že ohledně prodloužené Rudné nebude komentovat žádné informace.

HLAVNĚ DISKRÉTNĚ

Lidi, kteří mají o dopravní situaci v Ostravě přehled, spekulace o výši částky zaskočila, nicméně si uvědomují, že problém je třeba už vyřešit.

„Dva roky zpátky chtěl, aby mu a spoluvlastníkům bylo vyplaceno 12 milionů korun za náklady a nemajetkovou újmu. Chtěl to provést tak, aby se o tom navenek nevědělo, na což jsem mu sám řekl, že to prostě nejde. Později přišel ještě s požadavkem na 16 milionů, víc nevím,“ říká opoziční zastupitel Ostravy Lukáš Semerák, který měl ještě donedávna na městě tři roky dopravu na starosti a s problematikou je dobře obeznámen.

Je navíc přesvědčen, že částku, ať už bude jakákoliv, by měl prostřednictvím ŘSD zaplatit stát, který je zároveň investorem a ve věci hrubě pochybil (audit ministerstva financí ukázal, že ŘSD už v roce 2009 vědělo o zatížení úseku věcnými břemeny, ale nijak se jimi nezabývalo).

Právě ŘSD, které v celé kauze hraje klíčovou roli, však alespoň navenek svou účast při jednání i případném vyplacení částky popírá. „S panem Richtárem o uvedené částce nejednáme. ŘSD mu může vyplatit pouze cenu za věcné břemeno podle znaleckého posudku, který je nyní předmětem vyvlastnění,“ vzkázala mluvčí Nina Ledvinová.

ZAPLATIT A DOSTAVĚT

Ostravští politici se před komunálními volbami shodovali na tom, že letitý problém je třeba už konečně vyřešit. A to i přesto, že celkové finanční náklady na řešení budou vyšší, než pokud by k dohodě došlo před několika lety. Kraj disponuje zhruba dvojnásobným rozpočtem než město Ostrava, a tudíž je v jeho finančních možnostech spor definitivně ukončit. „Vidím to jako jedinou možnou, a hlavně rychlou cestu, jak se posunout v problematice prodloužené Rudné dále,“ řekl současný starosta Mariánských Hor a Hulvák Patrik Hujdus. „Ano, vyplatil bych jej, ale za férovou cenu,“ přidal se primátor Tomáš Macura.

Slovní spojení „férová cena“ zmínili všichni politici. Třeba někdejší radní města Lukáš Semerák odmítá, aby se s Richtárem jednalo v rukavičkách.

„Zastávám názor, že s vyděrači se nevyjednává. Jakmile jim cokoliv zaplatíte, vytvoříte precedent. Teď třeba nemáme vykoupeny všechny pozemky pro tramvajovou trať. A co se stane? Buď ji budou jejich majitelé taky blokovat, nebo uměle navýší cenu. Tímto bychom jim jen dali návod!“ dodává Semerák, který se samotným odškodněním Richtára avšak v rozumné výši souhlasí a je si vědom, že prodlouženou Rudnou je zkrátka potřeba dostavět. A to co nejdřív. „Měli to udělat už dávno a ušetřili by čas. Stejně k tomu dojde,“ dodal Semerák.

Autor: Petr Jiříček

6.12.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 30 000 Kč Strojní inženýři přípravy a realizace investic, inženýringu Strojní inženýr přípravy a realizace investic. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vaší náplní práce bude:, -zodpovědnost za přípravnou fázi výroby nových výrobků a také změn stávajících výrobků u současných zákazníků, -podpora nových projektů u nových zákazníků, -administrativní podpora při lokalizaci mimoevropských dodavatelů, , Požadujeme:, -SŠ nebo VŠ technického směru (nejlépe strojní zaměření), -porozumění technické dokumentaci, -základní znalost anglického jazyka, -znalost MS Office (zejména MS Excel), -ochota jezdit na služební cesty, -řidičský průkaz sk. B, , Výhodou:, -zkušenost s prací v technických oborech, -zkušenost se čtením technické dokumentace, -praxe ve strojírenském, případně automobilovém průmyslu, -základní znalost německého jazyka, , Nabízíme:, -práci, kde můžete být platným členem týmu, -firmu, které se daří a kde je tým lidí, který chce svou práci dělat stále lépe, -a také zaměstnanecké výhody (pružná pracovní doba, dovolená navíc, cílové odměny, kurzy Aj, stáže v zahraničí, osobní ohodnocení, životní pojištění, dotované firemní stravování, zaměstnanecké slevy a další), -pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení na dobu neurčitou. Pracoviště: Sejong czech s.r.o.- sídlo, Na Novém poli, č.p. 385, 733 01 Karviná 1. Informace: Pavel Němec, +420 552 305 814. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 12 200 Kč Taxikáři osobních a malých dodávkových automobilů taxikáři. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Hlásit se předem telefonicky a dohodnout schůzku. Pracoviště: Petr chmiel - sídlo, Ropická, č.p. 39, 737 01 Český Těšín 1. Informace: Petr Chmiel, +420 608 464 474. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební údržbáři budov 16 000 Kč Stavební údržbáři budov pracovník údržby areálu společnosti. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadavky: , -dobrou komunikační a organizační schopnost, , -samostatnost, spolehlivost, , -praxi a zkušenost se stavebními a údržbářskými pracemi, , -manuální zručnost, , -dobrý zdravotní stav, , Náplň práce: , - údržba areálu společnosti, drobné stavební práce, opravy budov a jejich příslušenství, Nástup: dle dohody, , , Způsob kontaktu: životopisy zasílat na e-mail. Pracoviště: Čemat, s.r.o., Čs. armády, č.p. 184, 735 51 Bohumín 5. Informace: Iveta Koždoňová, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 710 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník pro stravovací provoz. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12710 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: . Pracoviště: Nemocnice s poliklinikou karviná - ráj, příspěvková organizace, Vydmuchov, č.p. 399, 734 01 Karviná 4. Informace: Pavlína Vránová, +420 596 383 520.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Vyděláváte více, nebo méně, než je průměrná mzda?

Ilustrační foto.
13

Kluzké silnice v Moravskoslezském kraji způsobovaly řidičům problémy

Hudební kluby mají podmínku. Do dubna

Symbolický meč nad podniky Alabama a Bucanero (RK Harlekýn, dříve Xmax), kde v pátky a soboty probíhají diskotéky, zatím už ve 23 hodin zavírat nemusejí. Karvinští zastupitelé, kteří měli schválit dřívější zavírací hodinu, se shodli na kompromisu.

Nemocnici nedáme, Orlová potáhne na kraj

Rozhodnutí by mělo padnout již pozítří a bude u toho asi i hodně rušno. Řeč je o krajském zastupitelstvu, které bude hlasovat o restrukturalizaci krajských špitálů, která by ten orlovský měla změnit v lůžkové centrum tzv. následné péče a většinu současných lůžek přesunout do nemocnic v okolí.  

Výkon podpořený úsilím slavil úspěch. Wágner opět pomohl

Karviná /FOTO/ – Jsou na dobré cestě. S takovým přístupem a odhodláním se karvinští fotbalisté mohou zachránit v nejvyšší soutěži.

Netradiční betlém v Maryšce zdobí dobové osobnosti

Bývalý starosta a politik Johann Ott, kronikář Bohuslav Šíma, pedagog a komunální politik Ferdinand Ježek, filozof Milan Šimečka, duchovní Thomas Dudek, Josef Plasuň. Tyto a další osobnosti Bohumína se staly předlohou postaviček v betlému, který už loni vytvořily ženy z Bohumína, které si říkají krojovanky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT