„Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 umožňuje všem obyvatelům a návštěvníkům zemí Evropské unie v případě nouze bezplatně požádat o pomoc záchranné složky jako jsou hasiči, záchranná služba, nebo policie. Tísňová linka 112 je dostupná nonstop 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, 365 dní v roce,“ uvedl Marek Gašparín z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje s tím, že myšlenku zavedení jednotného evropského tísňového čísla 112 postupně přijímají i státy mimo Evropskou unii.

Tísňovou linku 112 dnes využívají obyvatelé a návštěvníci ve všech státech západní a střední Evropy, pobaltských zemích, na Balkánu, ale třeba i v Turecku a Gruzii. Operátoři tísňové linky 112 ve všech zemích jsou schopni přijmout žádost o pomoc i v anglickém jazyce. O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství.

Počátky projektu tísňové linky 112 v České republice sahají do roku 1996. K 1. lednu 2003 bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území České republiky a o dva roky později bylo dokončeno budování telefonních center linky 112 v každém ze čtrnácti krajů. Příjem tísňových volání 112 a provoz telefonních center 112 zajišťuje Hasičský záchranný sbor ČR.

„Česká republika patří v provozu tísňové linky 112 k evropské špičce a systém příjmu tísňových volání 112 v ČR získal řadu ocenění,“ doplnil Gašparín. V roce 2016 bylo v České republice registrováno více než 3,3 milionu tísňových volání na číslo 112.