„Moravskoslezský kraj podpořil náš projekt restaurování motocyklů, v jeho sbírce získané darem od akademického sochaře Miroslava Rybičky z Jistebníku je také čtyřicet dalších historických vzácných strojů,“ říkají Jiří Fries a Lukáš Kudrna z Fakulty strojní VŠB-TUO.

První je docentem, proděkanem pro vědu, výzkum a spolupráci s praxí a garantem restaurátorské dílny a ten druhý doktorandem a jejím mentorem. Pojí je zájem o motorky i také šance, že by jejich alma mater mohla být místem, kde budou přednášet o „oživování“ staré techniky.

Petr Wolf
Hledaný poslanec Wolf se ukrývá v Paraguayi. Zadržen zatím nebyl

„Další vysoká technická škola ve střední Evropě to neučí. Zjistili jsme, že podobné specializace jsou jen ve Velké Británii a v USA,“ tvrdí akademičtí pracovníci s tím, že pod hlavičkou strojírenského programu usilují o akreditaci restaurátorství. Nejlépe od školního roku 2020/2021.

V dílně na VŠB-TUO ostatně už mají veteránského machra Jiřího Dudu, dva studenty-dobrovolníky i posluchače, jenž o restaurování motorky píše diplomovou práci.

Zaměřit se hodlají na veškeré kulturní technické památky od dopravních prostředků přes stroje až třeba po zbraně.

„Chceme posluchače naučit rozpoznávání a přístup k technickým památkám, stanovení jejich historické hodnoty i technologie oprav a samozřejmě i provedení samotných restaurátorských prací,“ líčí Fries s Kudrnou. Podotýkají, že v zahraničí je tento obor populární a adekvátně finančně hodnocený!

Sdílená jízdní kola Nextbike, 15. dubna 2019 v Ostravě.
Jízda na Nextbiku je luxus. Na co si však dát pozor?

Pomyslnou třešničkou na dortu je reverzní (zpětné) inženýrství. „Tedy schopnost tvořit nové výkresové dokumentace pro budoucí opravy či výrobu staré techniky pomocí skenování předloh. Jsme schopni v počítači modelovat chybějící součásti nebo připravovat jejich formy a tisknout je ve 3D tiskárně,“ uvádí.

Smyslem je udržování a zachování historického technického fondu pro další generace. „Atraktivní je jeho obnovování i díky moderním technologiím,“ uzavírají strojaři. Jejich aktivity zaujaly už i Národní technické muzeum v Praze, které má třeba zájem o reverzní inženýrství části motorky Bekano z 20. let. minulého století.

K TÉMATU

Hornictví na „Báňské“ už tolik netáhne
Sedm fakult, téměř 250 oborů (z toho více než stovka v angličtině), jedenáct tisícovek posluchačů plus každoročně další dvě tisícovky zahraničních studentů na výměnných pobytech. To je současná VŠB-TUO. Vzhledem k situaci v hornictví už ale její „báňské“ programy nejsou natolik atraktivními jako dříve. „Od předloňska procházíme rozsáhlou akreditací oborů. Reagujeme na potřeby praxe, nové se otevírají a zavádějí. Některé naopak nebudou otevřeny, pracujeme na jejich dalšís podobě,“ uvádí její mluvčí Petra Halíková.

Novinky:
• Fakulta materiálově-technologická chystá bakalářské obory Průmyslový design a Environmentální technologie, spolupracuje při jejich zavádění s Univerzitou Palackého v Olomouci. Materiály a technologie pro automobilový průmysl (alternativně energetiku) či Biomechanické inženýrství jsou navazující, magisterské obory.

• Ekonomická fakulta učí i Aplikovanou ekonomii se specializací Ekonomický rozvoj, Mezinárodní ekonomické vztahy a Marketing se specializací Marketingová komunikace.

• Fakulta elektrotechniky a informatiky otevře letos program Projektování elektrických systémů a technologií a chce od roku 2020 akreditovat magisterské novinky Automobilové elektronické systémy a Průmysl 4.0.

• Fakulta bezpečnostního inženýrství má návazný magisterský program HSE Professional přednášený v angličtině, jehož cílem je připravovat odborníky v řízení rizik v oblastech bezpečnosti práce, ochrany zdraví a životního prostředí či požární ochrany v kontextu integrovaného pojetí bezpečnosti, které nyní prosazují nadnárodní společnostech celého světa.