Deset nehod s úmrtími, jejichž viníci ujeli. Také toto je jedno z čísel, která vypovídají o stavu na českých silnicích. Pochází ze statistik organizace BESIP za loňský rok. Podle nich bylo v Česku celkem 17 872 dopravních nehod s ujetím, při nich došlo také ke 45 těžkým a 614 lehkým zraněním.
„Ujetím viníka končí podle loňských údajů přibližně každá šestá nehoda. Většina naštěstí končila jen materiálními škodami, některé ale přinesly i velmi vážné až fatální následky,“ uvádí vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
„V roce 2018 bylo v noci usmrceno 58 chodců, v šesti případech viník ujel. K dalším obětem nehod s ujetím patřili dva nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, jeden cyklista bez přilby a jeden motocyklista,“ upřesňuje Tomáš Neřold.
Deník pak pátral dále a zjišťoval, jak to vypadá v Moravskoslezském kraji. Vloni tu policisté řešili celkem 9705 dopravních nehod. „Viník z místa nehody ujel v 1686 případech,“ říká za kraj policejní mluvčí Soňa Štětínská.
Najít takového viníka tak patří mezi poměrně častou policejní práci. Pomáhá i veřejnost? „Ano, často to bývá i anonymně, například lísteček za stěračem poškozeného vozidla s textem: Nabouralo Vás vozidlo SPZ…,“ uvádí vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR v Karviné Daniel Sekanina.
MÁLO PŘÍPADŮ
Podle zkušeností policistů z Karvinska se pak jen málokdy stane, že by se někdo přihlásil se svědectvím sám od sebe, nebo dokonce poskytl třeba záznam ze své palubní kamery. A bohužel, policisté znají i opačné případy.
„Setkáváme se žel také s tím, že v případě těžkých dopravních nehod řidiči, kteří jsou na místě a mohou poskytnout pomoc, a případně i podat svědectví, tak jen objedou nabouraná vozidla a jedou dál. Ti nejhorší si ještě pořídí foto, aby se s ním mohli chlubit známým,“ popisuje krutou realitu Daniel Sekanina
V některých závažných případech pak policie veřejnost o pomoc přímo žádá. „Využíváme webové stránky i sociální sítě, a také je důležitá spolupráce s médii. S každým poznatkem od občanů policisté pracují, a spolupráce s veřejností tak důležitá je,“ doplňuje za kraj policejní mluvčí Soňa Štětínská.
Ale zpět k samotným ujetím od nehod. Proč to lidé vlastně dělají? Podle odborníků může být příčin několik, třeba snaha zakrýt drogy či alkohol za volantem, jízda bez platného řidičáku a další. Jednou z příčin může být také šok a stres, který každou nehodu provází a na lidskou psychiku a jednání má nemalý vliv.
„Viníci nehod by si však měli uvědomit, že je jejich primární povinností poskytnout první pomoc účastníkům dopravních nehod, v řadě případů tak mohou zachránit lidský život a zásadně zmírnit následky zranění,“ dodává k tématu šéf BESIP Tomáš Neřold.