Devítiletý Alex navštěvuje čtvrtou třídu sídlištní ostravské základní školy. Podle školních měřítek nepatří k vzorným žákům, ale k dětem s nálepkou „problémové".

„Od paní učitelky jsem se už v několikatýdenním předstihu dozvěděla, že zvažuje, že Alexe nevezme na školu v přírodě. A když se dostal do dalšího konfliktu se spolužákem, tak oznámila, že opravdu nepojede. A zaplacené peníze mi škola vrátí," říká matka školáka, který opravdu nakonec zůstal „doma".

Nejproblémovější ročníky

Konec školního roku je období, kdy školy vyrážejí na jedno- i vícedenní akce. Kdo někdy přičichl ke kantořině, dosvědčí, že uhlídat dvacet a více rozdováděných školáků, ze kterých už opadl stres z písemek i zkoušení a před nimi se už zřetelně rýsují dva měsíce prázdnin, není jednoduché.

„Hlavně děti v pubertě od pátého do sedmého ročníku. To jsou nejproblémovější ročníky," potvrzuje Petr Neshoda, ředitel Základní školy Ukrajinská v Porubě. Jak dodává, snaží se proto, aby na deset dětí byl při akcích mimo budovu školy jeden kantor či asistent pedagoga. K účasti na výletech pak přizývají i rodiče žáků.

Co ale s těmi, kteří se vyskytnou na každé škole? Mívají zpravidla výchovné problémy v průběhu celého školního roku a rodiče chodí do výchovných komisí jako pro housky do krámu. Riskovat, že se něco „semele" a pedagog či škola budou popoháněni k odpovědnosti nebo je raději s sebou nebrat?

Omezené možnosti

„My se vždy domlouváme s rodiči. Snažíme se, aby na výlet jeli všichni," říká Jiří Slepička, ředitel ZŠ Michálkovická a zároveň dodává: „Ale chápal bych to."

Také Petr Neshoda z Ukrajinské míní, že školy mají jen velmi omezené možnosti, jak problémové žáky potrestat. A přestože s podobným typem trestu nesouhlasí, připouští, že jej ve velmi omezené míře využívají. „Letos snad nepojede jeden žák," podotkl.

Podle Miroslava Trykara, právníka odboru školství, mládeže a sportu moravskoslezského krajského úřadu, obecně aktuální právní úprava institut vyloučení žáka ze školní akce nezná. „Obzvláště, jedná-li se o akci, která je součástí školního vzdělávacího programu," uvedl s tím, že u žáka plnícího povinnou školní docházku je možná neúčast na školní akci pouze ze zdravotních důvodů. „Ani zde však není možné mu po tuto dobu neposkytovat vzdělávání."

Jak ale zároveň doplnil, v určitých případech lze konkrétního žáka vyčlenit například z vyučovací hodiny nebo společné aktivity ve třídě. Například z důvodu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. „Ale i v takovém případě u něj musí být zabezpečena vzdělávací náplň a dohled," dodal Trykar.