Důvod je jednoduchý, běžný automobilový Natural 95 ve standardu E5, tedy s podílem biosložky (nejčastěji biolihu) do 5 %, už není kde brát v rafineriích v Česku, ale ani ve většině okolních zemí. Všichni prodejci, kteří berou tuzemské benzíny, tedy logicky přešli na palivo E10.

Skrze oficiální kanály už změnu dříve ohlásil distributor Čepro, který provozuje síť čerpacích stanic EuroOil, ale zároveň dodává paliva i spoustě malých soukromých čerpacích stanic napříč republikou. Hned na Nový rok se pak informace objevila i na stránkách prodejce MOL, a označení E10 nalezneme také na čerpacích stojanech stanic sítě OMV nebo Shell.

„Přechod na automobilový benzín BA 95 s obsahem biosložky do 10 % byl spuštěn od 1. 1. 2024 a společnost Shell paliva s obsahem E10 postupně zavádí také na svých čerpacích stanicích, a to v případě paliv Shell V-Power 95 a Shell FuelSave Natural 95,“ uvedla pro redakci Jana Voštinárová, ředitelka korporátní komunikace Shell.

„Pro ty, kteří z různých důvodů potřebují tankovat palivo s nižším podílem biosložky, nabízíme na vybraných čerpacích stanicích benzínové palivo Shell V-Power Racing 100 s obsahem ETBE, které si zachovává vlastnosti paliva bez biosložek a ponechá si značení E5. Toto speciální palivo se vyrábí v jiném technologickém režimu než ostatní paliva Shell a pochází z rafinerie mimo Českou republiku,“ dodala Jana Voštinárová.

Na dotaz redakce odpověděl také Petr Ondra ze sítě čerpacích stanic Tank ONO. „Od 1. ledna je na všech našich čerpacích stanicích Natural 95 už pouze s označením E10. Pokud mají zákazníci auto, do kterého E10 tankovat nemohou, mohou zvolit jako alternativu Natural 98, který zůstává nadále ve standardu E5, a navíc je aditivován ETBE.“

Právě prémiové benzíny zůstávají sice dražší, ale zato spolehlivou alternativou pro všechny, kteří palivo s označením E10 s biolihem nemohou nebo nechtějí tankovat. Jak jsme popsali již ve starším článku, benzín E10 s vyšším obsahem biosložky je tu sice kvůli snížení emisí, samotný biolíh, který se používá coby biosložka u základních benzínů, však přináší řadu problémů. U starších aut to mohou být korozivní účinky na palivový systém i poškozování jeho gumových a plastových částí.

Kompatibilitu s palivem E10 podle doporučení samotných výrobců si lze ověřit na stránkách www.e10info.eu, obecně však platí, že by problém neměl nastat u aut splňujících normu Euro4, tedy vyrobených po roce 2005.

I u novějších aut nicméně vzniká problém se skladovatelností, protože biolíh váže vzdušnou vlhkost a při kritickém nasycení vodou se potom oddělí od benzínu a klesne na dno nádrže. Auta po delší odstávce tak mohou mít problém s nastartováním.

Tyto problémy však hrozí jen u základních Naturalů 95 s označením E10. Veškeré prémiové benzíny, prodávané jako Natural 98, případně pod různými obchodními názvy jako stooktanová paliva, by měly vždy mít coby biosložku sloučeninu ETBE (ethyl tert-butyl ether), u níž problémy biolihu odpadají. Většina těchto prémiových paliva navíc setrvává v kategorii E5. I když jsou ovšem označeny jako E10, není důvod k obavám, neboť rozhodujícím faktorem je použitá biosložka – tedy ETBE místo biolihu.