Čelní sklo automobilů vstupuje na scénu v prvním desetiletí 20. století, kdy vozy zvolna zvyšovaly rychlost a proudění větru začalo obtěžovat posádku. Klasické tabulkové sklo pak automobilka Ford z bezpečnostních důvodů nahradila sklem laminovaným, u nějž byla mezi dvě skleněné desky vložena vrstva čirého plastu. S rostoucím významem aerodynamiky se začala měnit i podoba čelních skel, jejichž tvarování se zdokonalilo během výrobní fáze tvrzení.

Dnes musí čelní skla plnit daleko více funkcí, než by si v počátcích automobilismu kdo pomyslel. Stále běžnější je vyhřívání, skrze sklo musí „vidět“ kamery a senzory umístěné nejčastěji u vnitřního zpětného zrcátka. Od 6. července roku 2022 musí být všechny nové automobily vybaveny systémem inteligentní regulace rychlosti, jehož součástí je i kamera pro čtení dopravních značek. Kamery ale slouží i dalším technologiím, například pro asistenty vedení v jízdním pruhu, kontrole bezpečného odstupu, nutné jsou i pro asistenty dálkových světel nebo maticové světlomety.

V neposlední řadě je výhled vpřed důležitý i pro stále oblíbenější doplněk – palubní kamery. Ty zaznamenávají průběh jízdy a v případě nehod nebo sporných situací jsou nestranným svědkem pro policii nebo pojišťovny.

„Pokud je čelní sklo špinavé nebo poškrábané, kvalita záznamu se i při sebelepší použité optice výrazně snižuje, což může vést k nejasnostem nebo nedostatečným důkazům,“ varuje Laszlo Szalontai ze společnosti Nextbase. Nemalá částka, kterou jste vydali za kvalitní produkt, pak přijde nazmar, neboť v případě nehody zůstanete bez důkazního materiálu. Nezapomeňte přitom, že bránit ve výhledu nesmí ani samotná kamera.
Jak se tedy starat o čelní sklo svého auta, aby dobře plnilo všechny své funkce?

Poškození řešte včas

Údržba čelního skla nemusí být pracná, pokud je pravidelná. V první řadě je třeba ihned řešit jakékoliv poškození. Drobné prasklinky či důlky, například od odletujícího štěrku, lze kvalitně opravit, aniž by byla nutná kompletní výměna. Pokud však poškození neřešíte, může se vlivem teplotního namáhání nebo mechanických deformací skla významně zhoršit a v extrémních případech se vám čelní sklo za jízdy doslova„vysype“.

Přinejmenším pak při jízdě s poškozeným sklem riskujete pokutu. Zákon ukládá, že není povoleno jezdit s prasklým čelním sklem, jestliže se prasklina nachází ve stírací ploše či zorném poli řidiče a je větší než dva centimetry.

Pravidelné čištění

Čelní sklo udržujte čisté jak zvenčí, tak zevnitř. Používejte hadřík z mikrovlákna, s péčí pomůže autokosmetika určená přímo pro čistění autoskel. Ke správnému čištění je nutný dobrý stav stěračů. S věkem jejich materiál stěračů postupně degraduje a stírání zanechává šmouhy. Velmi opotřebené nebo poškozené stěrače mohou sklo dokonce poškrábat, což vede k drahým opravám. Před jízdou je pak vždycky vhodné zkontrolovat, zda pod stěrači nezůstalo listí nebo jiné nečistoty.

V období zimního nečasu si bedlivě hlídejte množství ostřikovací kapaliny a kromě plné nádržky pod kapotou s sebou vozte i zásobu k dolití. Z nasolených silnic se na celý vůz dostává bílý film, který umí čelní sklo zcela zneprůhlednit. Není třeba dodávat, že v zimě musí být prostředek mrazuvzdorný, v létě se hodí produkt s přísadou pro odstraňování hmyzu.

Na sníh a led opatrně

V zimních měsících odstraňujte led a sníh šetrným způsobem, aby nedošlo k poškrábání nebo prasknutí skla. Používejte kvalitní plastové škrabky, vhodné jsou i výrobky s mosaznou čepelí. Sebelepší škrabku však hned přestaňte používat, pokud je její břit narušen. V žádném případě nezkoušejte rozmrazit sklo horkou vodou, která ho prudce ohřeje a může způsobit jeho prasknutí. Při škrabání skel auto nastartujte a pusťte ventilaci na co nejvyšší výkon i teplotu.

Zejména v zimním období vás může policie zastavit a pokutovat, pokud máte omezený výhled z vozu. Český silniční zákon (361/2000 Sb.) říká, že řidič nesmí „řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.“ V příkazním řízení vám v Česku hrozí pokuta až 2000 Kč, ve správním řízení 2500 Kč. V zahraničí jsou sankce mnohdy ještě vyšší – pokud například v Rakousku kvůli neočištěnému autu dojde k nehodě se zraněním nebo zablokování dopravy, hrozí pokuta až 5000 euro (125 000 Kč).