Moderní motocykly jsou vybaveny asistenčními systémy, které mají jezdci pomáhat při jízdě. Setkat se s nimi můžeme u velkých motorek, ale třeba i u malých skútrů.

Systémy mohou selhat

Podle BESIP, oddělení Ministerstva dopravy ČR koordinující činnosti v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích a působení na lidského činitele, je jejich využití jednou z možností, jak snížit počet dopravních nehod.

BESIP zároveň upozorňuje, že přestože jsou asistenční systémy na motocyklech přínosem pro bezpečnost dopravy, neměli bychom zapomínat na to, že je ovládá technika, která může kdykoliv selhat. Proto jezdec nesmí být v žádném případě asistenty zatěžován a v krizových situacích přetěžován.

Jak brzdí motorka s ABS a bez něj 

| Video: Youtube

Řidič motocyklu by také neměl zapomínat na to, že odpovědnost za řízení nese vždy on sám.

„Nejlepší asistence je taková, která donutí jezdce na motocyklu k provedení správné intuitivní reakce, kterou udělá zcela podvědomě. Nesmí dojít ke ztrátě času, ve kterém by musel vzniklou situaci složitě vyhodnocovat,“ uvádí BESIP.

Speciální příručka asistenčních systémů

Aby se motorkáři ve výčtu asistenční systémů pro motocykl lépe orientovali, BESIP pro ně připravil speciální publikaci, ve kterých fungování jednotlivých asistenčních systémů podrobně popisuje. Nejen že se zabývá jejich přínosem pro bezpečnost provozu, ale také upozorňuje na možné negativní dopady na bezpečnost, případně negativní ovlivnění jezdce na motocyklu. Příručku si můžete stáhnout na stránkách BESIP.

Chystáte se také vytáhnout svou motorku nebo skútr z garáže? Pokud ano, nezapomeňte na nezbytnou předsezónní prohlídku svého stroje:

Je váš motocykl vybaven některým z asistenčních systémů? Poku si nejste jisti, dozvíte se to v manuálu výrobce. Asistenční systémy na motocyklech bývají často označovány zkratkami jejich celého anglického názvu, které mnoha řidičům nic neříkají. Abyste se v nich lépe orientovali, přinášíme přehled nejpoužívanějších i se stručnou charakteristikou.

Zkratky asistenčních systémů pro motocykly

  • MSC (Motorcycle Stability Control) – zabraňuje smyku při brzdění v náklonu.
  • ABS, C-ABS, E-ABS (Anti block system, Combined ABS, Electronic ABS) – protiblokovací systémy moderních brzd.
  • CBS (Combined brake system) – brzdový systém, který umí propojit přední a zadní brzdy.
  • ASC, DSC, DTC, TC (Automatic stability control, Dynamic stability control, Dynamic Traction Control, Traction control) – systém kontroly trakce, který zamezuje nebo upravuje prokluz zadního kola při akceleraci.
  • Anti-wheelie – zabraňuje nadměrnému zvedání předního kola při ostrém zrychlení.
  • LC (Launch Control) – systém, který pomáhá řidiči v co nejrychlejším zrychlení při startu.
  • DQS (Ducati Quick Shifter) – systém pro rychlořazení bez nutnosti ubírat plyn nebo používat spojku.
  • DDC (Dynamic Drive Control) – systém semiaktivního podvozku, zpracovává údaje ze snímačů a upravuje v reálném čase tuhost a funkci odpružení.
  • ESA (Electronic Suspention Adjustment) – elektronické nastavení podvozku. Přednastavené hodnoty komprese a útlumu.
  • Ride-by-wire (Drive-by-wire) –  náhrada mechanického ovládání plynu plně elektronickým.
  • DCT (Dual Clutch Transmission) – dvouspojková automatická převodovka.
  • EBC (Electronic Brake Control) – asistent pro brzdění motorem, používaný předevšímznačkou Ducati.
  • GPS (Global Positioning System) – globální satelitní navigační systém umožňující stanovit okamžitou polohu a nadmořskou výšku.
  • TPM (Tyre pressure monitor) – systém pro sledování okamžitého tlaku vzduchu v pneumatikách. Zdroj: BESIP