Zejména pro ty, kteří často jezdí s auty do lokalit vzdálených stovky kilometrů, jsou vozy poháněné dieselovými motory stále tou nejpraktičtější možností.

Bohužel ale velká část značek působících na tuzemském trhu s novými osobními vozy tento druh pohonu postupně opouští. Zejména to platí o nejmenších velikostech aut. 

Na to, jaká auta spalující naftu v ceně do 750 000 Kč jsou ještě na trhu, se můžete podívat do našeho fotografického přehledu s cenovkami

Například oproti našemu průzkumu nabídky takových aut z června, nyní již nelze koupit například dieselový Opel Corsa, Citroën C3 nebo Peugeot 2008.

Brzy také skončí možnost koupit si současné nejlevnější naftové SUV. Tím je totiž (s cenovkou 467 500 Kč) současná generace Dacie Duster. Jenže, ta už se pouze doprodává, protože rumunská značka již představila zbrusu nový Duster. A ten již diesel nenabídne.

Poměrně překvapivou skutečností je, že vznětové agregáty již nenabízí ve svých v České republice vyráběných modelech korejský Hyundai. Platí to jak o všech karosářských verzích vozu i30, tak o SUV Tucson. Ovšem, v jeho případě jde pouze o dočasnou záležitost. „S příchodem modernizované verze Tucsonu se diesel do nabídky vrátí," informoval mluvčí Huyndai ČR David Pavlíček.

Sesterská značka Kia v Ceedu, XCeedu a dále třeba ve voze Sportage koupi turbodieselového motoru stále umožňuje. „Zatím rozhodně chceme tuto nabídku udržet a žádný termín o ukončení prodejů vznětových motorizací nepadlo," sdělila pro Deník mluvčí zastoupení značky Kia Kateřina Vaňková.

Stejně je tomu v případě německého Opelu, který ale do svých vozů již instaluje francouzské pohonné jednotky. „Ano kvůli minimálnímu zájmu jsme ukončili dieselové verze v Corse, a také pro Mokku se nyní nedá vznětový motor objednat, ale do ostatních vozů lze nafta stále tankovat," řekl mluvčí Opelu Martin Hejral. Dokonce se prý podle něho nedá vyloučit, že se nabídka v tomto směru během příštího roku ještě vylepší.

Většinou jde o hatchbacky, najde se ale i pár kombíků nebo SUV…

Opel tedy má pro zájemce o dieselový motor největší portfolio vozů, hodně jich nabízí také Citroën, uspět můžete také u Peugeotu.

Nejlevnější Škodou se vznětovou pohonnou jednotkou je Octavia ve verzi liftback, která přijde na 619 900 Kč. Do našeho přehledu s cenou do 750 000 Kč se vešel také Karoq. Za ten se v případě volby turbodieselu pod kapotu platí přinejmenším 699 900 Kč.

U většiny vozů, které byly v našem přehledu v červnu a zůstaly i nyní, se cenovky příliš nehýbaly. Výjimkou je Opel Crossland, který zlevnil o 40 tisíc Kč, Citroën C3 Aircross zlevnil o 5 tisíc korun a s cenovkou 464 900 Kč je nyní nejlevnějším klasickým osobním vozem s dieselovým pohonem na našem trhu.

Jelikož jsme tentokrát z přehledu vynechali osobí verze dodávek, je posledním, dvacátým, vozem se vznětovým motorem, pěti místy v kabině a cenou do 750 000 Kč pick-up SsangYong Musso. Ten vyjde na 748 900 Kč.

Většina aut v přehledu má ovšem klasické karosérie hatchback nebo kombi. Kategorii SUV zastupují modely Opely Crossland a Grandland, Fiat 500X, Peugeot 2008, vozy Kia XCeed a Sportage a Škoda Karoq.