Úředníci havířovského magistrátu již totiž vydali varování před podvodníkem, který se vydává za sociálního pracovníka a pod falešnou identitou takto získává citlivé informace od důvěřivců.
„V poslední době se již několikrát stalo, že nás lidé upozornili na to, že se jim v telefonu představila neznámá osoba s tím, že se jedná o sociální pracovnici. Po lidech žádala osobní údaje, jako například adresu bydliště, rodné číslo a podobně. Chceme tímto upozornit, že pracovnice sociálního odboru, případně oddělení sociálně právní ochrany dětí, komunikují s klienty především osobně na jednání v budově magistrátu nebo v domácnostech klientů,“ uvedla mluvčí havířovského magistrátu Jana Pondělíčková.
Tento typ podvodu není podle policistů na Karvinsku příliš častý. „Podvodníci ovšem vymýšlejí různé způsoby, jak z lidí buď vylákat hotovost, nebo osobní údaje, které mohou dále využít. Člověku přes telefon rozhodně žádné takové informace nepodávat,“ zdůraznila policejní mluvčí Zlatuše Viačková. Takto prý úředníci rozhodně nepostupují.
To potvrzuje i Jana Pondělíčková. „V takovýchto případech se sociální pracovníci prokáží oprávněním pro šetření a průkazkou magistrátu města. Rozhodně nezvou telefonicky klienta na jednání do restaurace nebo podobného zařízení,“ řekla mluvčí havířovského magistrátu.
Jak se zdá, telefonní fantom se zaměřil především na Havířov, jinde totiž podobné problémy neregistrují. „Nikdo z občanů nás prozatím neupozornil, že by mu nějaký sociální pracovník volal. V obecné rovině platí, že takovýto postup úředníka není správný. Po telefonu by rodné číslo a další osobní údaje neměl sdělovat nikdo,“ řekla mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová.
V Karviné to podvodníci podle ní prozatím zkoušejí jinak. „Poslední je případ podvodníka, který seniorům zprostředkovával zajištění lepší bezpečnosti v bytě. Od lidí inkasoval po pěti tisících korunách,“ dodala mluvčí.
Petr Wojnar, Libor Běčák