Tragická nehoda se stala 2. srpna 2016 na silnici spojující Havířov s Orlovou. Vyhasl při ní život 17letého Martina.

Deník o nehodě psal v článku: Řidič nezvládl projetí zatáčky, mladý spolujezdec je po smrti

V úterý před okresním soudem v Havířově stanul Jan Šeda, kterému bylo v době nehody a jen o rok více a auto řídil.

„Půjčil jsem si od otce Renault Mégane a společně s kamarádem jsme jeli do Havířova. Když jsme se vraceli, hrála v rádiu jeho oblíbená písnička. Pustili jsme ji naplno a užívali si ji. Jel jsem rychle, vím, že v jednu chvíli bylo na tachometru 110 km/h. Z kopce jsem vyřadil rychlost," popsal okamžiky před nehodou.

Pod kopcem je zatáčka, kde se vážné nehody stávají často. Rychlost je tam snížena na 50 km/h. Na to však mladý řidič s čerstvým řidičským průkazem nevzal ohled.

„Vím, že jsem jel nepřiměřenou rychlostí. Došlo k nehodě. Po nárazu jsem byl při vědomí, ale nevím, jak jsem se dostal z auta. Pomohli nám nějací kluci. Říkal jsem jim, že tam zůstal kamarád, který je zaklíněný. Pak jsem se zhroutil. Je mi to strašně líto. Byl to můj nejlepší kamarád, se kterým jsme se znali od dětství, a s nikým jiným jsem se nebavil více. Chtěl bych vrátit čas. Jsem připraven nést následky," vypovídal před soudem, kam přišli i pozůstalí po zemřelém Martinovi.

Přestože měl řidičský průkaz na osobní automobil teprve 14 dnů, nebyl to úplný začátečník. Delší dobu měl řidičák na motocykl do 125 ccm a také na traktor. „To místo znám, několikrát jsem tam jel na motorce," připustil.

Oběma mladým mužům se snažili pomoci lidé z okolo projíždějících aut. „Jeli jsme s dětmi na výlet. Ti kluci kolem nás projeli hodně rychle, v okně měli položené ruce a poklepávali si do rytmu hlasité hudby. Pak přejeli do protisměru a nabourali. Z převráceného auta vystoupil jeden mladík, poodešel, pak se vrátil, chytil se za hlavu a omdlel. Já jsem se divila, že to vůbec někdo přežil," řekla svědkyně.

Zatímco řidič Šeda vyvázl se zraněními, jeho spolujezdci nebylo pomoci. Podle patologa zemřel okamžitě po nárazu na těžká vnitřní zranění neslučitelná se životem. Další znalec vypočítal, že před zatáčkou jelo vozidlo rychlostí v rozmezí 114 až 140 km/h. Když začal řidič brzdit, dostalo se auto do levotočivého smyku, vyjelo v protisměru mimo vozovku a narazilo pravým bokem do betonového sloupu. K samotnému nárazu podle něj došlo v rychlosti mezi 58 až 72 km/h.

„Z prokazovaného vyplývá, jak málo stačilo, aby řidič nehodě zabránil. Stačilo dodržet pravidla silničního provozu a předepsanou rychlost," řekl v závěrečné řeči státní zástupce Otakar Cibien, který navrhl podmíněný trest v první třetině pětileté sazby a zákaz řízení pod horní hranící desetileté sazby. Obhájce obžalovaného řidiče apeloval na jeho dosavadní řádný život, jeho plné přiznání, lítost a mládí.

Senát vedený soudkyní Petrou Richterkovou Jana Šedu potrestal 18 měsíci vězení, pokud se neosvědčí v době 36 měsíců. Zákaz řízení mu uložil v délce 6 let. „Dalo by se čekat, že řidič s čerstvým řidičským průkazem bude mnohem opatrnější," řekla po vynesení rozsudku, který zatím není pravomocný.