Téměř každý šestý nedospělý Čech prý sdílí na internetu intimní fotografie a videa. „Tento takzvaný sexting vykazuje mezi českými dětmi rok od roku rostoucí trend,“ dodala Charanzová.

Kluci v ohrožení

A není sama, kdo před podobnou situací varuje. „Nejčastější obětí na internetu jsou chlapci,“ říká Martin Kožíšek, expert sdružení CZ.NIC, v němž se organizují čeští poskytovatelé internetu.

Klukům podle Kožíška například častěji než děvčatům chodí nabídky od falešných profilů na sociálních sítích. A také se více nabízejí. „Potřebují peníze například na ‚klíče‘ do počítačových her nebo na prémiové SMS,“ uvedl Kožíšek. Průměrná částka, za kterou jsou chlapci ochotni jít na schůzku s mužem, je okolo 2700 korun.

Divoký advent

Dívky jsou podle Kožíška přece jen o něco rezervovanější v tom, s kým jdou na schůzku. Přesto se i ony se stávají cílem pedofilů, kteří u nich preferují setkání před intimními fotografiemi.

Nejrizikovějším obdobím je prý na internetu advent. Například kvůli tomu, že děti především ve vyšším věku potřebují peníze. Často také pedofilům usnadňují jejich činnost. Třeba tím, že si na sociálních sítích nastaví intimní údaje, anebo dokonce zadají mnohoslibné inzeráty, ve kterých se de facto samy nabízejí.

S touto tristní situací si-tuací se často setkává také policie. I podle ní je rizikovým obdobím advent.

Nedbalé seznamky

Podle Václava Píseckého z pražské policie jim často usnadňují činnost různé sociální sítě, jejichž správci nedohlížejí na inzeráty nebo profily, které se na nich objevují. „Proč to nehlídají, nemažou je?“ diví se. „Protože jim jde o návštěvnost, ne o ochranu dětí. Čím více návštěvníků na stránce bude, tím více reklamy prodají,“ odpovídá si. Policie přitom často nemůže dělat nic, protože se veřejně děje všechno v náznacích.

Zasílání intimních fotek nebo videí není mezi teenagery výjimečné, ale zhusta se děje pod nátlakem. K sextingu bylo proti své vůli donuceno až sedm procent dětí.

Rodiče tomu přitom často nedokáží zabránit, protože internetu nerozumějí. „Jen dvacet procent z nich umí třeba na YouTube regulovat obsah, který se zobrazí dítěti,“ říká Kamil Kopecký z Univerzity Palackého.