Rok 2020 vstoupí do evropské historie nejen jako rok koronaviru, ale zřejmě i jako zlom v souboji klasických aut se spalovacími motory s hybridy a elektromobily.

Zatímco prodej osobních aut na klasický pohon se v tomto roce v Evropě o desítky procent propadl, odbyt hybridů a elektromobilů naopak o desítky procent vzrostl. A to nejen ve vyspělých zemích západní Evropy, ale dokonce i v Česku.

Za první půlrok se v EU prodalo přes 400 tisíc elektromobilů nebo hybridů, což tvořilo skoro osm procent prodeje aut v Unii. Zatímco nejen v Německu, ale především ve Francii zájem povzbudila státní podpora až do výše 7000 euro, v Česku výrazně vzrostl prodej ekologických osobních aut i bez větší státní pomoci.

Za prvních deset měsíců letošního roku se v Česku prodalo o víc než pětinu klasických osobních aut méně než loni. Naopak odbyt elektromobilů a především hybridů prudce vzrostl. Elektromobilů se prodalo 1888, hybridů dokonce téměř deset tisíc. Skoro třetina z nich jsou auta značky Toyota. Škodovka, která jinak vede v Česku jak v prodeji klasických aut, tak elektroaut, je v hybridech až čtvrtá. Před ní jsou i značky Ford a Suzuki.

„Aktuální čísla potvrzují, že se hybridy i elektrické vozy dostaly v České republice do širšího povědomí. To vše bez jakékoli významné podpory státu. Lidé začínají zjišťovat, že hybridy jsou velmi spolehlivé a přitom nabízí úsporný ekologický provoz, který není podmíněn nabíjením z externích zdrojů,“ uvedl pro ČTK ředitel značek Toyota a Lexus v Česku Martin Peleška.

V Česku vede plyn

Podobně jako v západní Evropě jsou i v Česku hlavním motorem poptávky po ekologických autech firmy. Česká republika však za západní Evropou podle analytiků stále hodně zaostává.

„Zatímco v Česku jsou hybridy využívány ve třech procentech firemních autoparků, v Evropě je to ve 14 procentech. Elektromobily jsou u nás na dvou procentech oproti evropským 12 procentům. A plug-in hybridy v České republice využívá pouze jeden autopark ze sta, zatímco v Evropě je to 11 procent,“ řekl Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval CZ, která uskutečnila průzkum autoparků ve 12 státech Evropy.

Z ekologičtějších pohonů vedou v tuzemsku stále auta na plyn. „Nyní jezdí v Česku již více než 23 tisíc vozidel na CNG, což je oproti roku 2017 nárůst o 26 procent,“ sdělila Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

Zelená pro EvropuZdroj: DeníkZelená změna u vás: Každá třetí koruna, kterou v příštích letech získá Česko z evropských fondů, by měla jít na změnu naší země v ekologicky šetrnější stát. Jde o mnoho desítek miliard, které by měly pomoci omezit změny klimatu. Deník vám pod logem „Zelená pro Evropu“ přináší ve spolupráci s EURACTIV.cz příběhy z oblasti ekologie a zkoumá, koho a jak se může tato změna dotknout a jak ji dobře využít.