Nový bodový systém

Bodový systém dostává od ledna upravenou podobu. Přestupky jsou nově rozdělené do tří kategorií – dvou, čtyř a šestibodové. Mezi největší prohřešky, tedy ty za šest bodů, patří jízda pod vlivem alkoholu, odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky, vjíždění na železniční přejezd přes zákaz či jízda na červenou nebo otáčení se na dálnici.

Pokuta ve správním řízení může dosáhnout až 75 tisíc korun, šofér navíc může přijít o řidičský průkaz až na tři roky.

close Deník / Průvodce rokem 2024 info Zdroj: Deník zoom_in Mezi středně závažné přestupky (čtyři body) patří mimo jiné řízení bez řidičského oprávnění, nepřipoutání se bezpečnostním pásem, převoz dítěte bez autosedačky, nedání přednosti v jízdě, telefon za volantem či třeba jízda na motocyklu nebo mopedu bez ochranné přilby. Pokuta se ve správním řízení může vyšplhat až na 50 tisíc korun a zákaz řízení i v některých těchto případech až na tři roky.

Bodový systém se od 1. ledna 2024 změnil:

Méně závažný přestupek (dva body) je třeba parkování na místě pro invalidy, jízda bez rozsvícených světel, špatné parkování nebo vyhazování věcí z auta za jízdy. Ve správním řízení se pokuta u těchto prohřešků může vyšplhat až na 10 tisíc korun.

Řidičák a techničák mohou zůstat doma

Pro zapomnětlivé řidiče může být příjemnou novinkou fakt, že od 1. ledna už u sebe nemusí vozit řidičský průkaz ani osvědčení o registraci vozidla, tedy lidově řečeno malý techničák. Nově při silniční kontrole stačí policistům předložit průkaz totožnosti (například občanský průkaz).

Ani ten ale nemusí mít všichni u sebe. Kdo chce, může si jej uložit do aplikace eDoklad v chytrém telefonu a prokazovat se digitálně.

Řidiči se nebudou muset stresovat z pokut kvůli zapomenutým dokladům:

Za volant už v 17 letech

Od ledna 2024 mohou za volant osobního auta usednout už sedmnáctiletí absolventi autoškol. Má to ovšem jednu zásadní podmínku – vedle nich musí sedět zkušený řidič, mentor. Tím navíc nemůže být jen tak někdo – dotyčný musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny B minimálně deset let, v posledních pěti letech nemít vyslovený zákaz řízení a podobně.

Dotyčný rovněž nesmí mít na svém kontě žádný trestný bod a musí být zapsán v Evidenční kartě mladého řidiče. Jeden sedmnáctiletý šofér pak může mít maximálně čtyři mentory. Ten, kdo dohlíží na začínajícího řidiče, nesmí být při jízdě pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, musí se plně věnovat provozu a musí vždy sedět na sedadle spolujezdce.

Řidičák na zkoušku

Od ledna se v Česku také zavádí novinka pro absolventy autoškol. Řidičský průkaz dostanou na zkoušku. To znamená, že v průběhu dvou let nesmí spáchat závažný přestupek, tedy ten hodnocený v novém bodovém systému maximálním počtem bodů. Pokud se tak stane, o řidičák přijdou.

Následně musí do tří měsíců absolvovat dopravně psychologickou přednášku a školení začínajících řidičů včetně evaluační jízdy. Po absolvování nápravného kurzu donese řidič na úřad obce s rozšířenou působností potvrzení a řidičský průkaz získá zpět.

Řidičák na zkoušku? Novinka se nevztahuje pouze na budoucí řidiče:

Podobný systém funguje úspěšně již třeba v Německu, Rakousku či na Slovensku. Ovšem pozor. Novinka se nevztahuje pouze na nové řidiče, ale také i některé současné. Podle zákona na každého, kdo je držitelem svého prvního řidičského oprávnění méně než dva roky – tedy na všechny, kdo absolvovali autoškolu začátkem roku 2022 a později.

Konec papírového velkého technického průkazu

Od roku 2024 končí papírové velké technické průkazy (rodný list automobilu). Nově budou dostupné pouze v elektronické podobě. Budoucí majitel si tak bude moci snáze ověřit historii vozu a další věci.

Přechod na elektronickou verzi ovšem není hned povinný. Vydané papírové verze mezi lidmi nějakou dobu, a to zřejmě i další roky, zůstanou. Ministerstvo dopravy hromadné či termínované stažení těchto dokumentů nemá v plánu. Ke stažení papírového velkého technického průkazu dojde při nejbližším úkonu (např. změna majitele) provedeném na registračním místě. Zde si úředník odebere i malý techničák. Následně vydá jeden nový průkaz.

Po dálnici legálně i stopadesátkou

Po českých dálnicích se smí jezdit maximální rychlostí 130 kilometrů v hodině. Nově se však na některých úsecích budou moci řidiči prohánět i stopadesátkou. Vyšší rychlost jim ale umožní pouze na modernizovaných úsecích dálnic s takzvanou telematikou, navíc ji dle ministerstva dopravy bude možné třeba kvůli nepřízni počasí zase omezit.

Čeští řidiči budou na cestách vídat nové dopravní značky:

A kde by se mohlo podle ministerstva jezdit vyšší rychlostí? Resort prověřuje úsek dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. V plánu je i úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Ten by měl být zprovozněn v roce 2026. Zvýšení rychlosti se zvažuje i na některých úsecích dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří.

Nové dopravní značky

Na českých silnicích budou řidiči od ledna vídat také nové dopravní značky. Podle ministerstva dopravy se jedná o změny reagující na měnící se skladbu automobilového parku či zahraniční trendy. Novinkou je třeba srozumitelnější značka odkazující na bezpečný odstup vozidel. Kompletní přehled nových značek najdete ZDE.

Dražší dálniční známka

Po dvanácti letech si řidiči připlatí za celoroční dálniční kupón. Ještě do 29. února bude možné vinětu koupit za současnou cenu 1500 korun. Od března však výrazně podraží a šoféři za ni následně zaplatí 2300 korun. Majitele ekologických vozů pak kupón vyjde na 1150 korun.

Řidiči si od března koupí také jednodenní dálniční známku, stát bude 200 korun (Eko cena 100 korun, E-hybrid 50 korun).

Povinné ručení i pro koloběžky

Povinné ručení bude nově muset mít větší spektrum dopravních prostředků. Kromě automobilů a motocyklů se rozšiří na všechna vozidla s maximální konstrukční rychlostí přes 25 kilometrů v hodině nebo s konstrukční rychlostí přes 14 kilometrů v hodině, pokud jsou těžší než 25 kilogramů.

Novela zákona má chránit osoby, kterým jezdec na koloběžce způsobí újmu:

V praxi to znamená, že povinné ručení si budou muset sjednat třeba majitelé elektrokoloběžek, zahradních traktorů a segwayů. Sněmovna ale novelu zákona schválila teprve v pátek 1. prosince. Novinka tedy bude platit nejdříve od února.

Digitalizace dokladů

Od ledna 2024 si mohou řidiči v Portálu dopravy nastavit, aby byli automaticky informováni o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta. Upozornění bude moci být zasláno formou SMS, e-mailu nebo i v portálech veřejné správy.

Ministerstvo dopravy v průběhu ledna zavede elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Je to další rozšíření funkcionalit Portálu dopravy. Jde mimo jiné o zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele vozidla. I nové auto už půjde registrovat on-line.

Papírové velké technické průkazy postupně zmizí z oběhu:

Přepis bez evidenční kontroly

Od ledna již není nutné při žádosti o zápis do registru silničních vozidel či žádosti o zápis změny vlastníka či provozovatele vozidla v registru předkládat protokol o evidenční kontrole.

Autoškoly

Autoškoly mohou od ledna vést průkaz žáka v elektronické podobě. Ještě do konce roku 2023 to muselo být striktně jen ve fyzické podobě. Možnost vést záznamy online má přinést zjednodušení administrace.

Od ledna se také ruší minimální odstup pěti pracovních dnů mezi neúspěšnou a opakovanou zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti řízení motorových vozidel. Změna tedy umožní žadateli zkusit složit zkoušku dříve než po pěti dnech od neúspěšného pokusu.

Ruší se také podmínka, kdy musel mít učitel autoškoly vzdělání ve strojním nebo dopravním oboru. Změna zjednoduší přístup k profesi.

ŘSD státním podnikem

Ředitelství silnic a dálnic se v průběhu roku transformuje z příspěvkové organizace ministerstva dopravy na státní podnik. Změna právní formy by měla přinést mnohem lepší a dlouhodobější plánování správy dálnic a silnic I. třídy. Stejně tak by měla znamenat větší konkurenceschopnost na trhu, ŘSD totiž bude moci různé experty mnohem lépe zaplatit.

S novým palivem mohou mít problémy majitelé starších aut. Hrozí u nich popraskání plastových součástek motoru:

Nový benzin E10

Ze stojanů čerpacích stanic začne od ledna mizet benzin Natural 95 s označením E5. Nahradí ho ekologičtější E10 s výrazně vyšším podílem biosložky. Zatímco nyní podíl biolihu u benzinu Natural 95 činí 4,1 procenta, nově to bude 8,8 procenta. Důvodem je snížení objemu vypouštěných škodlivin. Ekologická paliva začnou na český trh dodávat tuzemské rafinérie spadající do skupiny Orlen Unipetrol.

S novým palivem budou mít problémy majitelé starších aut. Především těch s emisní normou Euro 3 a starší – tedy v drtivé většině automobily s datem výroby před rokem 2005. Tyto vozy totiž většinou nemají plastové součástky motoru, jako těsnění či hadičky, odolné vůči lihu.