Počet osobních automobilů v České republice se v průběhu letošního roku rozrostl o téměř 105 tisíc nových vozů na bez mála 6,4 miliony aut. Kromě nových vozidel se na růstu podílí i dovoz ojetin. Ten zhruba o 20 tisíc předčil právě registraci nových vozů. Jenže se zdaleka nejedná o zánovní vozy se stářím v řádech jednotek let. Je tomu naopak.

„Průměrné stáří registrovaných dovozených ojetých osobních automobilů je 10,7 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let činí 52 procent. Z toho je téměř čtvrtina starší více než patnáct let,“ upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Nákup automobilu - Ilustracni foto
Na některé nové vozy si zákazník počká i přes rok. V ČR váznou také prodeje

Stárnutí vozového parku je podle tajemníka špatnou zprávou pro zlepšení bezpečnosti na silnicích. „Pravděpodobnost, že někdo z posádky nepřežije dopravní nehodu, je u nových vozů významně, ale opravdu významně nižší než u těch zastaralých,“ upozorňuje Pokorný. Nové vozy jsou totiž oproti těm starším vybavené modernějšími bezpečnostními technologiemi a nejrůznějšími asistenty. Řada z nich, jako například inteligentní asistent rychlosti, couvací systémy či signál nouzového brzdění, se již stává povinnou výbavou.

Na rostoucím průměrném věku osobních automobilů v Česku se podepisují nízké prodeje nových automobilů. Situace se podle ekonomů jen tak nezmění. Mnozí lidé kvůli nejisté ekonomické situaci zkrátka jednoduše pořízení nového vozu odložili, a lepší to nebude. „Vysoká inflace, růst úrokových měr a mírnější tempo růstu HDP dále způsobí snížení koupěschopnosti obyvatel i firem,“ předvídá analytik společnosti PricewaterhouseCoopers Česká republika Pavel Štefek.

Šrotovné? Zapomeňte

Rumunsko, které má po Litvě podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) druhý nejstarší vozový park v Evropě, se vydalo cestou motivace lidí k nákupu nového vozu. Jako jedna z mála evropských zemí nyní nabízí podporu při ekologické likvidaci starého auta. Majitel může získat „šrotovné“ v přepočtu až 48 tisíc korun, pokud se navíc rozhodne pořídit vůz poháněný bateriemi, dostane od státu dalších v přepočtu 232 tisíc korun.

Vozy autoškol nemají limity na stáří, kritizují někteří odborníci.
Výcvik na veteránech? Vozy z autoškol jsou staré, kritizují někteří odborníci

Zavedení dlouhodobějšího „šrotovného“ třeba po vzoru Rumunska je ale v tuzemsku v nedohlednu. Ministerstvo průmyslu a obchodu ano resort dopravy nemají takový finanční bonus ve svých plánech.  Ministerstvo dopravy zatím vyrazilo do boje proti nejstarším a neudržovaným ojetinám cestou důkladnější kontrol. „Zavedli jsme zlepšení kontrol STK, které by mělo vést k tomu, že na českých silnicích nebudou jezdit vozidla ve špatném technickém stavu, která mají mnohdy i velmi mizerné environmetální parametry,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Brychta.

Ministerstvo podle něj chápe, že priority především domácností jsou teď jinde. Kupní síla lidí i firem po začátku války klesla, řeší denní účty a nikoliv nákup aut. „Je zjevné, že ke změně nemůže vlivem různých okolností dojít ze dne na den,“ dodává Brychta.