Únorový průzkum agentury IPSOS ukazuje, že téměř polovina (43 procent Čechů, Moravanů a Slezanů) už přišla vlivem pandemie o část svých příjmů. Čtvrtině z nich způsobila dokonce ztrátu 10 a více tisíc korun měsíčně. Nejvíce tento propad zasáhl Čechy ve věku 54 a více let. Opasky musí utahovat ale i mladší ročníky. Téměř polovina Čechů do 26 let přišla o pravidelný příjem do pěti tisíc korun. Šest lidí z deseti své finanční potíže zatím řeší omezením vlastních výdajů nebo čerpáním rezervy.

Ilustrační foto
Rok covidu v obchodech: lidé kupují webkamery i pekárny, parfémy nikdo nechce

Co se týká půjček, Češi jsou více opatrní. Preferují pomoc od příbuzných nebo známých. Nejmenší zájem je o úvěry od nebankovních společností. „Lidé jsou obezřetnější. Kvůli strachu o práci nebo obavám, že ztratí část příjmů, přistupují k půjčkám opatrněji. Pokud už se rozhodnou zadlužit, řeší tím spíše zásadní problémy: jak zaplatit jídlo, nájem, opraváře na rozbitou lednici. A ne relativně zbytné věci jako je nový telefon nebo dovolená, jako tomu bylo dříve,“ uvedl David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.

„Obecně převládá preference vyhnout se v současné době rizikovým závazkům. Jestliže ovšem člověk řeší jak zaplatit nájem, tak půjde i do rizikové půjčky, pokud jinou nerizikovou nikde nedostane nebo doba vyřízení nerizikové půjčky je pro něj moc dlouhá,“ dodal David Smejkal. 

Splátky na úkor výdajů

Češi podle průzkumu své dluhy sice zvládají splácet, ale mnozí opět jen kvůli tomu, že omezili svoje výdaje. „Se splátkami má potíže necelá desetina lidí. Čtvrtina pak splátkový kalendář plní jen díky tomu, že svoje dluhy konsolidovali, tedy spojili do jednoho výhodnějšího,“ vysvětlil Lukáš Kulhavý z České spořitelny. Podle něj pandemie ukazuje i na další trend, a to masivnější zájem klientů o on-line prostředí.

„Pandemie urychlila zavádění digitalizace, díky které si mohou klienti snadno vyřídit půjčku bez návštěvy pobočky. V loňském roce jsme tak uzavřeli každou čtvrtou půjčku on-line, tedy v internetovém či mobilním bankovnictví, nebo prostřednictvím našich webových stránek. S dostupností digitálních služeb pozorujeme i mnohem větší zájem klientů o jejich využívání, využila jich více než polovina klientů v průběhu úvěrové žádosti,“ uzavřel Lukáš Kulhavý.