Přestože se Havířov vždy chlubil tím, jak je mladé město, na cyklisty začal myslet teprve nedávno. Několik let trvaly přípravy prvních cyklostezek, přičemž někteří magistrátní úředníci je v centru města nechtěli vůbec a trvali na tom, že cyklisté patří do přírody.

V současné době je přístup radnice k cyklodopravě podstatně lepší. V rámci rekonstrukce Hlavní třídy je po celé její délce vedena cyklostezka, po které se dá překonat i velký kruhový objezd. Cyklistům, ale také například bruslařům, je vyhrazen pruh v odpočinkové zóně podél Nábřeží.

Takto vidí přes Street View celý svět, jak se dělají cyklostezky v Havířově. Několik let je cyklistům slibováno, že sloupy i označník zastávky z trasy zmizí. Červená dlažba jako cyklostezka není označená a cyklistům oficiálně neslouží. Pokud někdy bude.Cyklisté však přesto narážejí na překážky, přičemž to nemusí být zrovna nepovedený pokus na Lipové ulici, kde je červený pás v chodníku veden skrz sloupy veřejného osvětlení a stojí v něm i označník autobusové zastávky.

V Karviné mají cyklisté také problémy: Muž donutil strážníky, aby kontrolovali cyklisty na chodníku

Kam v Havířově odložit kolo?

Ještě nedávno měli cyklisté problémy nejen se samotnou jízdou po havířovských ulicích, ale také s odložením kol. „Byl jsem docela překvapen z toho, že jsem si neměl kam odstavit kolo u sportovní haly. Kde jinde by měli na cyklisty myslet, když ne u sportovních zařízení," řekl svůj postřeh Deníku Leon F.

Redakce udělala malý cyklistický test. Na kolech projeli městem redaktor Deníku a ředitel Správy sportovních a rekreačních zařízení Václav Wicher. „Na cyklisty samozřejmě myslíme. Sám na kole jezdím a proto vím, jak situace vypadá. Především u všech našich sportovních zařízení a objektů musí být místo, kam lze kolo odložit a uzamknout. Do správy jsme převzali také všechna hřiště havířovských základních škol, která budou v době mimo školní vyučování sloužit veřejnosti a i tam by měly být stojany na kola," řekl ředitel Wicher v průběhu kontrolní jízdy.

Trasa vedla ze Životic přes centrum na Šumbark. Už v Životicích se prokázalo, že v okrajových částech nemají cyklisté problém s jízdou po běžných silnicích. Výjimkou je frekventovaná ulice Padlých hrdinů, kde by se vyhrazený pruh pro cyklisty určitě hodil, zvláště, když se tam podstatně zvýšil počet obyvatel v místní osadě Osinky.

U Muzea Těšínska si cyklisté mohou kolo opřít leda o schody. Stojan chybí. Právě v této lokalitě byl při kontrolní jízdě zaznamenán první problém. U místního muzea a památníku obětem životické tragédie nebylo kam odložit kolo. Místa pro pevně umístěný stojan je tam přitom dostatek.

Kontrolou následně prošla Víceúčelová hala na Těšínské ulici, Sportovní hala Žákovská, skatepark, minigolf a Městská sportovní hala na ulici Astronautů, dětský park pod náměstím Republiky, odpočinková a relaxační zóna Na Nábřeží, letní koupaliště, víceúčelová hřiště Gen. Svobody, Jedlová a M. Pujmanové. Všude byly stojany, na koupališti je v provozu přímo úschovna kol a u některých hřišť jsou v provozu pítka s pitnou vodu k osvěžení.

Všechna hřiště byla v odpoledních hodinách všedního dne obsazena skupinkami dětí a sloužila svému účelu. „Na hřištích jsem nechal opět zavést správce, kteří dohlížejí, aby návštěvníci byli spokojení a současně, abychom předešli škodám působeným vandaly," vysvětlil ředitel Wicher.

Příjemným překvapením byla možnost uložit jízdní kolo za uzamykatelnou mříž u havířovské pobočky Úřadu práce v Junácké ulici. „Lidé tady na kolech jezdí. Někteří si kolo opřou o zeď a uzamknou vlastním zámkem, jiným na požádání kolo uzavřeme za mříž," řekla recepční úřadu.

Stojany na kola jsou také u magistrátu, na náměstí Republiky a na bezpečné místo si je mohou odložit i návštěvníci nemocnice. „U hlavního vjezdu do areálu nemocnice je uzamykatelná kolovna, kam si svá kola odkládají zaměstnanci a mohou ji využít i návštěvníci," řekla mluvčí nemocnice Jana Zlattnerová.

Pořád je co zlepšovat

Trasa u nového kruhového objezdu na Bludovickém kopci končí v plotu.

Jak cAni tato cyklostezka u krytého bazénu cyklistu daleko nedovede.yklojízda ukázala, pohybovat se v centru města na kole je stále zážitek, při kterém i zkušenému cyklistovi stoupá adrenalin v krvi. Nebezpečí nečíhá jen od řidičů, kteří neobjíždějí cyklisty v dostatečné vzdálenosti, ale hrozí také od záludných výmolů a nerovností ve vozovkách. Jedna taková díra, která si doslova koleduje o život cyklisty, zeje v asfaltu na ulici M. Pujmanové.

Havířovští zastupitelé na svém posledním zasedání schválili finanční prostředky, za které budou obnovena zařízení cyklotras a cyklostezek na území města. Přesto ještě nějaké resty zůstávají.

Ani po několika letech nebyly dokončeny trasy vyznačené červenou dlažbou v chodnících, například podél ulic Lipová, Studentská a Okrajová. Vlastní pruh by si cyklisté jistě zasloužili podél Národní a Dlouhé třídy.

Cyklisté, porovnejte současnost s nedávnou minulostí v článku z roku 2008: Havířovské cyklostezky vedou odnikud nikam