Své o tom ví paní Marie z Bohumína-Šunychlu. „Z domu do města se mi necestuje dobře. Když potřebuji do nemocnice, tak musím minimálně jednou, ne-li i dvakrát, přestupovat, a když si chci ještě nakoupit v Kauflandu, tak to pro mě znamená další cestování a hlavně další výdaje. Než se dostanu domů, utratím za jízdenky bezmála sto korun," postěžovala si důchodkyně s tím, že sleva na cestování autobusem by ji dost pomohla.
Jenomže v Bohumíně to není se slevami na autobus tak jednoduché. Neexistuje tam totiž městská hromadná doprava.
„Linky MHD v Bohumíně částečně nahrazuje příměstská autobusová doprava (PAD). Na linkách PAD platí tarif ODIS a bezplatně se přepravují osoby starší sedmdesáti let pouze na území města Ostravy," informoval Jakub Vyviial, ředitel divize osobní dopravy ČSAD pro Karvinou, Havířov a Frýdek-Místek.
Nejstarším obyvatelům Bohumína tak zbývá jedině možnost zakoupit si zvýhodněné dlouhodobé časové jízdenky, které ale většina z nich nevyužije.
Tarifní podmínky jsou věcí objednatele dopravy, kterým je v tomto případě krajský úřad. S objednatelem je možno ze strany města vyjednat výjimku.
„V případě, že by město mělo zájem dotovat bezplatnou přepravu, tak tato možnost je, a to po domluvě s objednatelem dopravy," dodal Jakub Vyvial.
Vedení Bohumína ale o dotování bezplatné přepravy cestujících neuvažuje, i bez toho už na dopravní obslužnost, zajišťovanou Dopravním podnikem Ostrava a společností ČSAD, doplácí ročně přes dva miliony korun.
A proč vlastně v Bohumíně nejezdí autobusy MHD?
„Podle mne je to proto, že to není potřeba. Poptávka po MHD ve městě není velká. I když nějaké hlasy, které po zavedení MHD volají, by se ale samozřejmě našly, a tak se o jejím zavedení ve městě už nějakou dobu uvažuje," řekl vedoucí odboru dopravy bohumínské radnice Pavel Vavrečka.
Dodal, že ve městě dokonce funguje tým MHD, který se o tuto záležitost stará.