„Je to přirozený proces. Stále více lidí vlastní mobilní telefon, a proto spíše než volání z telefonní budky využívají mobilní technologie. Snažíme se udržet síť veřejných telefonních automatů v co nejvyšším rozsahu a kvalitě," řekla Lucie Policarová z tiskového oddělení společnosti Telefónica Czech Republic, která u nás síť veřejných telefonních automatů provozuje.
Dodala, že v rámci optimalizace sítě telefonních automatů se budou některé nevyužívané telefonní automaty rušit. Zániku telefonní budky však vždy předchází analýza situace v okolí, výnosů z telefonního automatu a nákladů na jeho provozování.
„O každém případném rušení jednáme se zastupiteli měst a obcí," řekla Lucie Policarová.
Jedna telefonní budka letos zmizela z ulic Českého Těšína, Těrlicka a Petrovic, dvě budky ubyly v Bohumíně a v Orlové a tři v Karviné, kde do konce roku zanikne ještě asi dalších šest. Telefonní automaty se budou rušit také v Havířově a Dolní Lutyni a opět v Orlové, Českém Těšíně a Bohumíně.
Přestože telefonní automaty už nejsou tolik využívané, rozhodně jen tak nezmizí. Nezastupitelnou roli hrají například při voláních na tísňové linky, dále slouží jako náhradní řešení v případě vybitého či ztraceného mobilu a jsou nedílnou součástí okolí nemocnic, domů s pečovatelskou službou a podobně. Častými uživateli jsou také turisté.
Úplného zmizení telefonních budek se lidé minimálně do roku 2014 obávat nemusí. Český telekomunikační úřad má totiž podle zákona o elektronických komunikacích právo uložit společnosti Telefónica povinnost poskytovat tzv. univerzální službu. To znamená, že v každé obci musí zůstat alespoň jeden telefonní automat nebo veřejná telefonní stanice.
Čtěte také:
Z telefonních budek v kraji se volá až stotisíckrát za měsíc
Telefonních automatů v Ostravě ubývá
Telefonní budky jsou už spíše na okrasu